31 august 2009

Sæson for nye bøger

Efteråret er højsæson for nye bogudgivelser..




Jeg elsker jo bøger, men har af pladsmangel måtte indskrænke mig gevaldigt. Jeg er gået fra at have et temmeligt stort værelse indrettet med eget bibliotek, til i dag at have tre høje reoler i stuen. Dengang i eget bibliotek, kunne jeg sidde i timevis og henånde over alle de skønne og gode titler, der stod side om side i række efter række. Med en stor tung lænestol med puf til, en plaid, en god læselampe, borde til at lægge fra på, smukke ting samlet gennem årene, og INTET tv, var dette rum det bedste i hele den store lejlighed, vi havde da jeg var gift.


I dag er mit liv jo så meget anderledes og jeg har ikke fået læst så meget den senere tid, men det skal nu ikke afholde mig fra at indkøbe nye bøger. Det gode ved bøger er at de ikke har nogen udløbsdato. De kan holde i al evighed hvis man passer godt på dem, og jo flere gange man har læst dem, eller bladret i dem, jo mere charme får de. Jeg begyndte at samle på dem da jeg var 14, og i min storhedstid havde jeg lidt over 2000 af slagsen. I dag er der måske noget mere i retning af 3-400.

Til alle tider har jeg holdt af, at krydse af i kataloger. Før i tiden kom der jo mange flere af dem, end der gør i dag, og da jeg arbejdede i boghandlen var der jo ikke computere til at hjælpe med at finde dem, så fra dengang har jeg den vane at klippe ud og gemme hvilke jeg ønsker mig. Så jeg går altså rundt med sådan en lille plastiklommeting, fyldt med bogudklip, boganmeldelser og omtaler, så jeg altid kan huske hvad jeg ønsker mig. Der kommer på denne tid af året så mange, at jeg umuligt kan huske dem alle i hovedet. Derfor udklippene. Iøvrigt har jeg aldrig i den tid jeg arbejdede i branchen oplevet, at få min fulde løn udbetalt....

De bedste julegaver gennem livet, har næsten alle været bøger. Den første jeg fik i julegave har jeg endnu. Den handler om en pige med spisevægring, og jeg kan huske at mine forældre ikke helt kunne forstå hvorfor jeg ønskede mig en bog, med sådan et trist emne. I juledagene har jeg så siddet der i min elskede stol og nydt stablen med litteratur af mange slags. Kigget på dem, bladret i dem, snuset til dem, læst lidt på skrømt, rørt ved deres ru papir, fantaseret om historierne i dem, og glædet mig til at de alle skulle tages i brug.

Arten af bøger jeg ønsker mig, er i dag noget mere ensporet end da jeg var yngre. Jeg har læst næsten alle genrer, nogle knap så ophidsende end andre. Feks kan jeg bare ikke holde science fiction ud. Du godeste hvor er det kedeligt! Der sker intet i min hjerne, når jeg sådan læser om rum og space og fremtiden år 4000..

Bedst er det med, gode spændingsromaner, krimier,bøger med historisk indhold, og fagbøger. Uhh fagbøger er næsten umulige at vælge i mellem. Politiken har altid gode emner, og bøgerne er i god kvalitet, der tåler mange gennemlæsninger og opslag. Bøger om mad, hunde, planter, have, håndarbejde, historie, musik osv osv. Listen er alenlang syntes jeg.

Indtil de nye titler begynder at vrimle frem i butikkerne som svampe i skoven, har jeg lige bestilt lidt af det, der ikke er så nyt mere, men som jeg stadig ikke har fået indkøbt. Gyldendals Bogklub går man aldrig galt i byen med, og i går med månedens katalog i hånden og hjemmesiden på computeren, fik jeg øget min samling lidt igen. En dag ved jeg nemlig, at så er der plads igen, til at jeg kan få mig et værelse med kun mine bøger i. Herligt herligt


Her er hvad jeg faldt for i går:


En bog fyldt med spænding, et mysterium, og masser af fakta om Shakespeare. DEN må jeg bare læse, det er da klart.


Hvorfor bombarderede englænderne København?? Det får man forklaringen på i denne bog. Jeg har selv set kanonkuglerne der stadig sidder rundt omkring i murene derinde, og det er altså dødinteressant syntes jeg.


Hende her kan vi være imponerede af. Hun var en kvinde der var langt forud for sin tid. Middelalder og drama i eet. Danmarks første Margrethe skal jeg også læse om i denne vinter.



Når der igen er penge på på kontoen, så ligger disse lige for at bestille:


Jeg venter på nyt fra Camilla Läckberg, og i ventetiden vil jeg så gå igang fra en ende af med hende her. Jeg har egentlig købt en af de seneste hun har skrevet, men jeg tror jeg vil tage dem kronologisk.



Vinteren kan bare komme an her. Eneste problem... man kan ikke både strikke og læse på en gang. Jo jo der er da lyttebøger, men de er næsten mere kostbare end bøgerne, og det er slet ikke alle man kan få på den måde. Jeg må lære at prioritere må jeg.

17 kommentarer:

  1. Åh ja - bøger.
    Havde jeg plads, havde jeg mange flere. I stedet har jeg en reol, der til gengæld bugner og så bruger jeg biblioteket - rigtig meget :)

    Det er faktisk ikke mere end en uge siden, jeg blev ringet op af en telefonsælger, der ville sælge mig et par bøger rasende billigt. Havde jeg haft plads, var jeg sprunget til, i stedet noterede jeg mig forfatternes navne, og sagde pænt nej tak og refererede til bibliotek og manglende plads - sælgeren blev temmelig knotten og jeg skyndte mig at bestille til hjemlån :)

    SvarSlet
  2. Du kan tro, jeg fortår din lidenskab ved bøger - jeg har det præcis som dig og er også vild med historieske emner. Vi har også måttet minimere vores antal af bøger for ikke at sprænge alle rammer. Nu bruger vi meget biblioteket, man der er jo bøger, man bare MÅ eje :-)
    Varme klem og god mandag til dig!

    SvarSlet
  3. Altså et par af de bøger, du har på din liste må du gerne låne af mig (København i flammer og Blekingegadebanden). Jeg er sikker på, at du med din kærlighed til bøger, er typen, der afleverer tilbage. (Personligt har jeg præsteret at aflevere en bog tilbage efter 20 år. Jeg havde mistet kontakt med personen, men da jeg stødte på hende igen, så fik hun den. Og jeg slap af med 20 års skyldfølelse.)
    Og yes! Hvem der havde et hjemme-bibliotek.

    PS. Tror ikke jeg har svineflu...har tjekket symptomer.

    SvarSlet
  4. Hov, undskyld...jeg mente ikke København i flammer (selv om jeg har den). Jeg mente Ken Follet: Uendelige verden - altså til låns. Hvis du vil.

    SvarSlet
  5. Åh ja, de bøger :-))). En kilde til stor stor glæde og lige så stor frustration over, at der bare ikke er plads nok til alt, hvad jeg gerne ville eje.
    Jeg er, som dig, også 'miljøskadet'. Min uddannelse som bibliotekar fornægter sig ikke. Jeg elsker bøger. Har altid elsket bøger. Jeg elsker gode historier og ny viden. Og jeg læser rimelig meget. Ikke som førhen - men dog en del stadigvæk.
    Yndlingsemnerne er så mange, at det egentlig er forkert at sige yndling :-). Men historiske bøger, fantasy, krimier og faglitteratur om alt fra kunst, håndarbejde, havedyrkning til astronomi/astrologi. Hm. Hylderne bugner - og jeg kæmper en ulige kamp. Købene er minimeret kraftigt (sådan føles det ihvertfald, selvom der jævnligt kommer en nye bog ind :-))). Biblioteket bruger jeg flittigt - og det dæmper lidt. Men bogfreak det er jeg og vil altid være det.
    Hav en skøn dag.

    KH Gittemay

    SvarSlet
  6. Nøj hvor du kan finde de spændende bøger. Jeg håber Shakespeares Hemmelighed er bare halvt så smuk som filmen om digterens kærlighed ("Shakespeare in Love").

    SvarSlet
  7. :-) Pernille. Ja de sælgere er ikke nemme at slippe af med, men jeg syntes det er morsom at du i stedet henter dem på biblo. Jeg selv er nok miljøskadet, for jeg kan slet ikke holde ud at låne mig til bøger. De skal jo afleveres igen! Næhh det får jeg det skidt af, så hellere spare sammen. :-)

    Knus og hurra for bøger

    SvarSlet
  8. Hej Susling.

    Først og fremmest skal jeg lige fortælle, at jeg sjældent har oplevet sådan en tillid, at du glad og gerne vil låne mig bøger. DET er altså meget stort. Især fordi det netop sjældent sker at man får dem retur til " tiden ", eller i samme stand.

    Dernæst må jeg sige at det ville være uhyre svært for mig at låne dem... for tænk om jeg ikke kunne undvære dem igen? Uha sikke en tanke. I øvrigt ville det også betyde at jeg skulle få læst dem inden for en rimelig tid, og det er næsten den sværeste, for det ligger lidt sløjt med at finde roen til det, MEN det håber jeg at få igen i løbet af vinteren.

    Når det er skrevet så takker jeg tilgengæld ja til at kigge i din bogreol. Der er garanteret en masse jeg kan inspireres af. :-)
    Det er heller ikke så ringe endda
    og forresten er det vist endnu et emne vi kan deles om. Skønt.
    Jeg har faktisk aldrig i min omgangskreds kendt andre der gad åbne en bog. Er det ikke besynderligt??

    Vi ses jo snart og kærlig hilsen
    Henriette :-)

    SvarSlet
  9. Hej Gittemay. Ja hurra for bøger. Det er heldigvis ikke gået som pessimisterne spåede i sin tid.. at de ville uddø med nettets udbredelse. GUDskelov :-)

    Mange knus Henriette

    SvarSlet
  10. Hej dax2. Ja nu får vi jo se, jeg er i hvert fald spændt på at få den imellem hænderne. :-)

    God aften og kærlig hilsen
    Henriette

    SvarSlet
  11. Det kom jeg heller aldrig til at tro på :-). Fuldkommen latterlig tanke - en bog skal jo føles på :-)

    KH Gittemay

    SvarSlet
  12. Hold da lige op med bøger. Holder også meget af bøger og har netop fået en hel reol op med masser af bøger. Den står bag døren i soveværelset for der var ikke rigtig plads i stuen, men elsker den bag døren i soveværelset, der er noget over en fyldt bogreol, ved ikke hvad, men meget hyggeligt. Er rigtig glad for at få mange af mine bøger frem på en hylde. God aften til jer:)))

    SvarSlet
  13. Hejsa -men vi kan måske bytte spændingsbøger. Jeg tjekker lige hvad jeg har og så kan vi se, om der er nogen du vilha' - ellers ligger de bare der...knus, nu går jeg op til min nyeste Håkon Nesser-

    SvarSlet
  14. Hej Marianne.

    Jeg syntes netop også at bøger gør et eller andet, ved det rum de står i. :-)

    Tak for din kommentar og kærlig hilsen

    SvarSlet
  15. Hejsa Lavendel. Jeg har faktisk ryddet så meget ud de sidste par år, at jeg slet ikke har noget tilbage der skal ud. Men har du nogle, så fortæl mig om dem, måske der er gulfkorn i mellem. :-)

    Knus og tak og dejlig dag til dig.

    SvarSlet
  16. Dit eget bibliotek - hvor fedt er det ikke lige !
    Bøger er det bedste !

    SvarSlet
  17. Hej Miri. Jamen jeg savner det altså også, det må jeg indrømme. Men måske en dag igen.. Ikke utænkeligt, når ungerne efterhånden flyver fra reden. :-)

    Knus

    SvarSlet