27 november 2014

Stresset… en peu

 

 

 

Da der i går blev meldt ud om nattefrost, blev alle planer om at tage den helt med ro og koncentrere mig om indeliv og lidt jul skrinlagt til efter fredag. Med et blev jeg en smule stresset. Jeg har en del planter, både store og bitte små, der bare ikke ville kunne klare sig som de står nu, ovenpå jorden og i venteposition. Eller.. det er ihvertfald jeg jeg frygter. Har jo ikke erfaring omkring det.  Så i dag, efter en af de mest gyselige nætter længe, trimlede jeg ud og gik igang. Ikke så meget tid til nus og omtanke var der, selvom der egentlig mindst ligger en uges knoklen i mit normale tempo, i det bed. Bare hug til, grav ud og læg i. Jeg nåede mindre end satset på, for blæst og temperatur fik det til at gå igennem marv og ben på mig. Halvanden time ude og så tager jeg endnu en omgang i morgen. Det som står tilbage, må pakkes ind og få bolig i en balje, til den næste periode med lunt vejr.

 

 

IMG_1362IMG_1363

Der er slet ingen mystik i, at det er blevet koldt og svært at være ude, nærmere har jeg været en møghamrende forkælet haveflipper, med det vejr vi har haft hernede sydpå. Så jeg glæder mig over hvad jeg har nået, og tager resten som det kommer, dog håber jeg at komme i skoven så jeg kan fylde nogle sække med blade, for jeg har ikke flere at dække af med, og det tror jeg bliver nødvendigt.

3 kommentarer:

  1. Hvor er jeg misundelig på din havde, den er såå fin..
    Jeg håber at 2015 bliver året hvor det er min tur til at få en have.

    Hvor er din blog blevet fin og julet.. <3

    Knus <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeanette... I MÅ altså flytte herned til mig :-) Her er masser af muligheder for hus og have, og jeg lover dig, at det også vil gavne din psyke. Tak tak, jeg synes jo at det skal til med jul her også, selvom jeg ikke er nået til noget som helst endnu herhjemme. Haven gavner, men tager også kræfterne, så jeg ligger nærmest brak resten af dagen, efter jeg har været ude. Kh og knus Henriette :-))

      Slet
  2. Nu må du endelig ikke få stres af din have, Henriette. At lege have skulle gerne være en lise for sjæl og krop, og faktisk kan de fleste planter - rigtig mange i hvert fald borset fra sommerblomster selvfølgelig og nogle krydderurter - sagtens tåle et par graders frost. jeg hørte tilmed Monty Don for nylig udtale på BBC, at fx Georginer og Chokoladeblomst skal man lade stå ude, til bladene bliver sorte, for så bliver de ved med at vokse og lagre næring i knoldene, så der bliver flere og større blomster det følgende år, og det passer jo meget godt med god latin iflg havebøgerne, nemlig at knoldene skal tages op efter den første snert af frost.

    Det (de fleste) planter på vore breddegrader ikke kan lide om vinteren er ikke så meget kulde som vind og væde. Har man fx Clematis stående i potter, er det en god idé at tippe dem om på siden,
    så der ikke står vand, der kan fryse 'til nærens tid' ..... og så håbe på, at musene ikke kryber ind at mæske sig eller sætte kyllingenet for åbningen for en sikkerheds skyld.

    Nu skal jeg lave adventskrans. Stig Lauritzen lavede en fin en i Paradehuset forleden dag på tv, og den er jeg lidt inspireret af, eftersom jeg har de materialer, han brugte, i min have, og jeg godt kan lide hans stil.

    Happy Gardening
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet