12 februar 2016

Den store fredagsgåde til de kloge

 

 

 

 

 

Kender I det? Der er noget man ofte tænker over, men som man sjældent får fulgt op på, fordi det hurtigt er væk igen, og man er videre med dagen. Sådan går det hver gang jeg når til køleskabet i supermarkedet. Når jeg spørger personalet, kan ingen helt svare på det, men så er det da godt at jeg har kloge læsere, som ved mere om den slags end jeg. Jeg har studset over det rigtigt længe, men der sker jo det, at så snart jeg forlader forretningen, er det ude af hovedet igen. Nu skal det dog være løgn, og jeg vil have ren besked vil jeg.

 

Så altså..

 

 

Er æg fra fritgående høns økologiske, eller er økologiske æg fra fritgående?

 

(foto lånt fra Pinterest:https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/59/d5/8b/59d58b622e52f7802ffd619ef1efd9a1.jpg

 

Umiddelbart det samme spørgsmål forklædt på to måder, men det er det bare ikke for når man står ved køleskabet nede i nærmeste supermarked, kan man både få æg som er fra fritgående OG æg som er økologiske, men ingen steder står der hvad de fritgående får at spise, eller hvor de økologiske høns har boet.

 

Jeg spiser ikke æg regelmæssigt, kun når jeg har råd til de som ikke kommer fra mishandlede høns. Omvendt ville det da være fint hvis æggene så også var økologiske, men igen.. hvad er hvad og hvorfor fremgår det ingen steder?

 

Bare sådan et lille fredagsspørgsmål :- )

9 kommentarer:

  1. Hejsa. Kun æg, der har øko-mærket er økologiske. Æg fra fritgående høns er ikke økologiske. Hønsene har det selvfølgelig bedre end burhøns, men får altså ikke økologisk foder. Omvendt mener jeg, at økologiske æg altid er fra fritgående høns. Men æg fra fra fritgående høns er et bedre valg end buræg - og billigere end de økologiske.

    SvarSlet
  2. Det er let at se på Dyrenes Beskyttelses æggeguide:
    http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/aeggeguide

    SvarSlet
  3. Man kan også google en fin beskrivelse som samvirke har lavet - men du bor jo tæt på landet, så der må være en god ' æggekone' med staldsalg i nærheden, så har man et indtryk af hvordan æggeleverandørerne har det 😃

    SvarSlet
  4. Økoæg, der skal hønsene have økofodder og går frit. (sådan er det med alle dyr)
    Fritgående skal ikke have økofodder, men går frit og ikke buret inde.


    SvarSlet
  5. Det er en jungle, som forvirrer og forfører kunderne.
    Økoæg kan være fra omk. 20.000 høner som går sammen, det er der efter min mening ingen økologi i. Øko henviser til, at foderet har været økologisk dyrket.
    Fritgående kan være fra samme store antal høner, der går i en stor hal uden vinduer eller dagslys. Betegnelsen fritgående er ikke nok, der må vides, hvordan og hvor de er fritgående.
    I nogle hønserier har hønerne adgang til f. eks en æbleplantage, det må være det bedste, hvis ellers plantagen er økologisk dyrket.
    Står der kun “fritgående” på æggebakken, skal man ikke tage som givet, at ægene er fra høner som har set dagslys.
    Skrabeæg betyder blot at hønen har mulighed for at bevæge benene og ikke noget om, hvad der kan skrabes i. Det er ikke i jord og grønt under åben himmel.
    Du må finde dig et privat sted med høns uden for Rødby, hvor du kan hente æg, hvis du kun vil have de bedste æg fra glade høns.
    Hilsen fra Mette Kjær.

    https://www.youtube.com/watch?v=GiuDwAzQ_0w

    SvarSlet
  6. ps. Og så er der også "frilandsæg" som noget fjerde. Forskellen på "fritgående" og "frilands" er ikke tydelig. Det er et godt spørgsmål til de "fritgående" æggeproducenter, om ægene så kommer fra frilandshøner?

    SvarSlet
  7. Hej Henriette
    Dalbakkegård har fantastiske æg, faktisk ligeså gode som da jeg selv havde høns. Prisen ligger på 2 kr stykket, som regel har de også bakker med 6 stk.

    SvarSlet
  8. ....øko æg er æg fra høns med lidt mere plads(fra når de starter æglægning)....som får øko foder.....det betyder ikke,at de har det godt,fordi ALLE industrihøns starter som hønniker,hvor der ingen regler er, de har dårligere forhold en burhøns )o: se link. http://anima.dk/landbrugsdyr/%C3%A6gproduktion-i-danmark#.Vr47BPLhC02

    SvarSlet
  9. Mange mange tak for deling af info. Det er så fedt at blive lidt klogere :-) Økologi er fint, men det vigtigste for mig er hønsenes liv, så jeg tror faktisk at jeg vil forsøge at købe æg fra Dalbakkegård som er blevet nævnt her.

    SvarSlet