06 oktober 2017

Varm strik og levende lys





IMG_20171004_181904_160



De seneste dage har været mørke og kølige, og torsdag var så absurd våd at hele min have nærmest stod i vand til knæene. Det er da heldigvis sunket igen, og i dag er der mere lys på himlen, men faktum er at det nu er tid til de lune sweatre og tændte lys.


Jeg har bunken med sæsonens nye varmekilder klar, og mere ligger i strikkekurvene og venter.

20171006_082948

20170911_13412020170925_102913IMG_20170903_082232_199

20170701_144329IMG_20170731_183502_887


Det er den vildeste luksus for mig sådan at kunne forsyne min garderobe med nystrikkede sager hver sæson, men sådan tror jeg de fleste strikkere føler det. Selve det at kunne producere selv, at have muligheden og evnerne, at have tiden og roen til at lade verden fare forbi uden at tage tempoet derude, ind.  At kunne have blødhed og farver i hænderne hver eneste dag. Alle er de elementer af noget, som rigtig mange i dag betragter som den største rigdom i en verden af kaos og stress. God tid, indre ro, kreativitet, hjemmelavet, rene råvarer og udnyttelse af de resourser der er ved hånden. Alt dette har jeg i mit liv og jeg er taknemmelig. Jeg er også taknemmelig fordi gavmilde engle i mit netværk, betænker mig med matrialerne til denne så helende beskæftigelse. I foråret modtog jeg feks en sort sæk fyldt til randen med uldgarn fra Garnudsalg. Giveren mente, at jeg ville få større glæde af det end hun selv, hvilket jeg mistede mælet over en stund. For der var meget. Som i virkelig meget. Garn til chunky strik og garn til lette sommermodeller. Garn i varme vinterfarver og garn i lyse sommerfarver. Mohair og alpakka, lammeuld og fåreuld.

Summen af det hele er, at jeg trods min status som pensionist med begrænsede midler, alligevel er rig.

Jeg er rig på et stort og varmt netværk over hele landet. Mennesker der tænker på mig. Jeg er rig på evner, der kan få genbrug til at se godt ud, og haven til at bugne af farver og jeg er rig på tid. Det sidste er endda nok det mest værdifulde.


IMG_20171003_155514_916

4 kommentarer:

  1. Lækre sager - min mor's instagramprofil (@hittepaasomhed) giver mig altid lyst til at lære det - I nørklere er for vilde :)

    - A

    SvarSlet
  2. Tak for endnu et livsklogt indlæg. Desuden bliver jeg altid inspireret af dine havebilleder og dit smukke strik. Du har en udsøgt farvesans. God weekend:)
    PS Kattelidenskaben deler jeg også - og lever mig fuldt ud ind i din kærlighed.

    SvarSlet
  3. Hej Henriette. Har med gru fulgt nyheden om opslået hussalg, som der heldigvis nu er ro omkring. Det er godt nok en billig salgspris, var det ikke muligt at en bekendt, familie eller du selv kunne købe huset. Som pris for et hus på Lolland, kan prisen måske bringes endnu længere ned, det skal jeg ikke kunne sige. Måske ejeren gerne hurtigt vil af med en udlejningsejndom. Jeg ved, du ikke selv har økonomi til huskøb men det ser ud til, du ville komme til at sidde endnu billigere end nu, hvis du købte, eller din familie eller venner ikke ville få udgifter, hvis de købte med dig som lejer.
    Undskyld jeg blander mig men det var en slem gyser at læse om, da nyheden lige kom ud, og for mig ville et huskøb ligge lige for, da du kender huset og stedet, og allerede ved, der vil du kunne lide at blive altid. Sikkerheden for at du kunne blive i hus og have uden frygt for eventuel kommende opsigelse, tro jeg ville betyde meget for dit daglige liv.
    Kærlig hilsen Mette.

    SvarSlet