24 oktober 2009

24 oktober 2009 og julen sniger sig ind på os

Også i dette indlæg.


Jeg begriber det ikke, og faktisk er der jo ikke to måneder til, for allerede nu er julen begyndt at snige sig ind flere steder. Juleslik, brunkager og ugebladsforsider med glimmer og kugler er allerede fremme i forreste geled. Det bliver bare uden mig, for jeg er for længe siden hoppet at den galej.

Jeg holder af julen, elsker lysene, musikken og de hyggelige julefilm, men efter mange mange år som superjuler, har jeg efter min sygdom ændret mig. Det er som om jeg ikke rigtigt kan finde entusiasmen frem. Før i tiden var jeg meget optaget af at fremstille juledekorationer og jeg brugte hele sommeren og efteråret til at samle matrialer sammen. Når vi nåede oktober var jeg i gang med at fremstille alverdens ting både til eget forbrug og på bestilling. Uroer, kranse, og kongekroner med mos stod i kø på min bagtrappe, indtil det var tid til at de skulle frem i stuerne. Japanske lygter blev sirligt dyppet i glimmer og monteret med sytråd lige til at hænge op i vinduerne. Sne og lak stod så at sige om ørene på mig..

Sådan er det altså bare ikke mere. Her har jeg slet ikke pladsen til at arbejde med det, men mit julehjerte er heller ikke så rødt som det var engang, men det har jeg det faktisk fint med.

Jeg blev nemlig altid dårlig når vi nåede juleaften..


Stress og kæmpe krav om perfektionisme, gjorde simpelthen kål på mig. Så sad jeg der med ondt i maven og hovedpine, og jeg kunne slet ikke slappe af eller nyde mine egne anstrengelser.


I dag er det helt ok at købe sig til småkagerne, nøjes med et par enkle dekorationer og så pynten fra kasserne i kælderen. I mit ægteskab var min samling af pynt og andet pakket sirligt ned i hele seks af de store flyttekasser..

I dag har vi to. Der er blevet sorteret grundigt i beholdningen og kun det bedste er tilbage. Deriblandt mine julekugler. DEM elsker jeg. Jeg kan slet ikke få nok faktisk. De kan sammen med grønt og lys i en skål sagtens få julen til at springe ud. Mere skal der ikke til.


Jeg har dog heldigvis stadig billeder af fortidens kreative frembringelser. De kommer her:


Inden jeg fik børn, stod den på hjemmelavet konfekt. Det var dengang i slut firserne

Saft, gele, småkager og chutney. Det var i 90' og meget er ændret siden


Hele landskaber i en adventskrans


Træer af blade


og træer af tidsler og hortensia med glimmer på


En chokoladeæske med natur i


Kranse til døre og vægge


Min arbejdsplads i biblioteket. Den stod fremme i hele oktober og november


Og i december var der dækket op til gæster



Det er underligt som man kan ændre sig.




Til sidst kan jeg lige fortælle at jeg har det ok, men de sidste par dage har jeg bare ikke gidet at blogge. Jeg har masser på hjerte, men tænk... jeg er simpelthen for udmattet til at klikke på tasterne og derfor er der ikke sket noget herinde hos mig.

Jeg skal nu nok returnere igen, skal bare liiiige... og så er der jo også den hemmelige gave der skal trækkes lod om. ;)


I'll be back

22 kommentarer:

  1. Først vil jeg lige sige, at du har da vel nok været meget kreativ og meget, meget dygtig. Nok om det ;-)

    Er glad for, at du trods alt, har det bare lidt bedre. Og så må og kan tingene jo heldigvis købes. Er da egentlig glad for, at du er kommet til det punkt, at du ikke orker mere. Hatten af for det ;-)

    SvarSlet
  2. Ja, vi ændrer os og finder nye veje og måder at leve på. Og du har det fint med det og det er jo godt :-)

    SvarSlet
  3. Sjovt jeg har det på helt samme måde. Kan ikke mere finde entusiasmen frem...Er glad for at være her, for der er INGEN jul nogen steder!!!

    SvarSlet
  4. For en sjælden gangs skyld, der kommer jeg rent faktisk til og glæde mig til julen før tid. For i næste weekend kommer kæresten ind til mig. I n næste weekend skal vi bestille og ikke mindst planlægge vores lille stikke af rejse i julen til London.

    SvarSlet
  5. Jeg juler tidligt, men ikke noget krævende andet end julemusik, julethe og pebernødder. Jeg har så gang i en pakkekalender, men nok kun fordi tiden snart bliver en anden med endnu en lillemand. Jeg har manglet julehjertet sådan dybt i maven og det var bare ikke noget specielt. Men nu hvor jeg har fået barn og lykkepiller og de har virket og jeg er kommet videre og kan mærke glæden igen, så er Julen også blevet en anden. Og jeg glædes meget ved at opleve Max og nyder også stemningen mere. Det lyer da som om dit leje er blevet et helt andet, men jo ikke nødvendigvis dårligere. For jeg ville sku også få stress emd alt det du fik lavet. Det er mere det der med at se julefilm, være sammen, hygge sammen, være kreative sammen end det man når selv. Samværet er vigtigst føler jeg og det er måske også det du er nået frem til...

    SvarSlet
  6. Jeg elsker julen, men det er ikke nødvendigvis den der hjemmelavet jul - nogle gange kan man købe sig til tingene som gør at man selv er mere tilstede. Julen handler ikke om hvad man kan frembringe af hjemmelavet ting, nej julen handler om lys, mørke eftermiddage og brunkager :-)

    SvarSlet
  7. imponerende hvad du nåede og wow hvor flot. Julene betyder meget for mig og jeg kommer altid til. at jule for meget. Det er ikke stressende, bare sådan svært at begrænse mig. Hjemmebag og konfekt laver jeg, hvis jeg får lyst ellers køber jeg det færdig.

    SvarSlet
  8. Hej .... Julen er dejlig , bare vi husker at det ikke er nødvendigt med alt det der hjemmelavede .... sådan havde jeg det også år tilbage , men det er slut nu , jeg køber mig fra det og nyder bare fridagene :-) og jeg syntes faktisk det er irriterende at reklamer og butikker er fyldt op til bristepunktet med jul , allerede 2 mdr inden , syntes det tager en hel del af min jule stemning .... og jeg kan faktisk godt lide jul....
    Godt vi bliver bedre til at stresse af , ikk ?
    God lørdag til dig ...

    SvarSlet
  9. Hold da op, hvor har du været flittig, Henriette. Men det er vigtigt, at huske sig selv på, at det skal være sjovt og ikke noget med at stresse.
    Sikken et bibliotek og arbejdssted, det er godt at tænke på, at en dag vil du få tid og plads til det igen.
    Vil du fortælle, hvordan du har lavet de skønne træer af blade ? De er helt fortryllende! :-))))
    Mange *(ikke) kreative hilsener fra Laura
    * Lige nu ligger vi og hygger med den sygeste kvalme - øv!

    SvarSlet
  10. Hej Henriette.. :o9
    Så er det endelig lykkedes mig at komme til at kommentere hos dig... :o)
    Jeg har tilsyneladende været lidt fatsvag...men bedre sent end aldrig... ;o)
    Det er godt nok nogle rigtig flotte ting, som du har fået produceret op igennem tiden...og jeg har godt nok også mærket at energien ikke er til det samme som før...Men det vigtigste er vel i grunden også at vi hygger igennem og har det godt...:o)
    Knuss og tanker

    SvarSlet
  11. Hej Kirsten.

    Tak for rosen, jeg var virkelig meget optaget af blomster og den slags i flere år. Jeg har det også fint med at tage det mere med ro nu, men jeg savner pladsen til at udfolde mig trods alt. Godt at jeg i stedet kan strikke :))

    Knus og god aften til dig

    SvarSlet
  12. Det sytnes jeg bestemt at det er Miri ;) Heller ikke i sindet er noget stationært..

    SvarSlet
  13. Er det rigtigt Lavendel??? Jeg troede egentlig at det var det samme overalt i verden. Ved at også i England begynder de så småt nu.

    Nyd det dernede i Frankrig, og hvornår er det nu lige at du lander her igen??

    Knus og fortsat god weekend :)))

    SvarSlet
  14. Kenni, det ryster mig knagme. Du er mere og mere ukendelig hihi. Hvad skal det ikke ende med, med dig? Bør jeg være bekymret??

    ;) Knus

    SvarSlet
  15. Hej Rikke. Der er ingen tvivl om at netop de små er en hjælp til at finde julehjertet frem i de voksne. Når de bliver større går det lidt i sig selv igen,selvom jeg bestemt af mine egne to bliver bebrejdet at jeg har skruet ned for blusset :) Johns to har intet forhold til julen, og sidste år fattede de slet ikke når jeg satte julemusik på og forsøgte at hygge med det.. SUK

    MEN Det er netop lysene og granduften jeg bedst kan lide, og så kan man da heldigvis få duftolier til at sprede lidt kagefornemmelse i hele hytten. DET er jeg tilhænger af nu :)

    Knus og tak for din kommentar Rikke :))

    SvarSlet
  16. Enig enig Lise. Mange tak for din kommentar, hvor hyggeligt at du gad. :)

    Fortsat god weekend og kærlig hilsen
    Henriette

    SvarSlet
  17. Tusind tak Lis. Jeg er også selv lidt målløs over mine egne kreationer, og vildt glad for at jeg var kvik nok til at tage billeder af det. Så har jeg da det som minde :)

    Fortsat god weekend og knus til dig Lis :)

    SvarSlet
  18. Hej garnmoster. Jo det er helt sikkert en af fordelene ved at modnes. Ihvertfald i mit tilfælde. Jeg har lært at lade være med at kræve perfektion af mig selv.. på nogle punkter ;))

    Julen skal nemlig nydes trods alt ik..

    Knus og fortsat god weekend :))

    SvarSlet
  19. Hej Laura. Ja biblioteket.. uhh det var et godt rum at arbejde i :)
    En dag så... ;)

    Jeg vil gerne give fidusen videre og prøver lige at finde flere billeder frem at træer i forskellige udgaver.

    Tusind tak for rosen og knus til dig :)

    SvarSlet
  20. Heeeej Pi Andrea. Hvor herligt at det endenlig lykkedes. Du skal være så velkommen og jo.. det har du helt ret i. Man skal kunne nyde og ikke stresse over julen. Helt sikkert :)

    Tusind tak for kommentaren og fortsat god weekend til dig :)

    SvarSlet
  21. Hold da op, hvor er jeg imponeret over alle de juleforberedelser, du har kastet dig over tidligere, Henriette! :) Jeg syntes, jeg selv har gjort meget ud af juleforberedelser. Men du har da givet mig baghjul :0
    Det er en meget smuk borddekoration, du har arrangeret på billedet med middagsbordet. Jeg ynder også at dekorere borde i en sådan grad, at der ikke er plads til maden :-)

    Jeg har også skåret drastisk ned på julepynteri. Men det var alligevel skønt, da lysten var på sit højeste. Sandt er det, at juleaften, gik luften af ballonen.

    Rigtig god søndag, Henriette :)

    SvarSlet
  22. Der er jo også et liv ved siden af bloggen så hold du bare "fri" med god samvittighed. Det er vildt flot hvad du har lavet tidligere. Jeg laver det jeg har energi til og resten bliver købt. Vi bager ikke småkager - men køber en smule. Jeg elsker julen - men der SKAL altså være tid til hygge i december og ikke kun stress. God søndag. Knus

    SvarSlet