29 marts 2010

Bag boller

 

Bageopskriften på bollerne jeg skrev om i morges kommer her, og jeg understreger at alt er ca, for jeg tager generelt bare hvad jeg har lyst til og smider i vandet, rører rundt og fylder mel på til det klistrer og er lige ved at være mættet. Alt slags mel kan bruges, det er også et spørgsmål om lyst og smag.


30 g gær
1 liter koldt vand
salt
sukker ( her bruger jeg en kombi af hj lavet vanilliesukker og enten akaciehonning eller sirup alt efter hvad jeg har liggende)
To håndfulde havregryn
To håndfulde speltgryn/flager
En håndfuld hakkede byggryn ( altså sådan nogle der er knækkede)
Og til sidst..
Mel efter eget valg.


Opløs gær, sukker og salt i det kolde vand, bland gryn og flager i og så skal melet bare blandes i indtil det er næsten mættet. Det skal være klistret og adr at røre ved.
Stil koldt i mindst otte timer.  De kan snildt stå længere
Jeg plejer at lave det lige inden jeg går i seng, og så er det klar næste morgen til at blive bagt.  Opskriften kan varieres i det uendelige og gider man ikke grove boller så udelades  bare det grove og man nøjes med mel til det klistrer.  Mængden af sukker er også lidt so and so, jeg gør dem bevidst lige lidt sødere for så gider ungerne godt spise dem, selvom de er sunde. hehe
Melet kan være alm hvedemel, men især italiensk mel gør dem super og gode til middagsmaden.
Bages v 200 gr i minimum 15 min, men ellers til de har fået farve og er blevet lette indeni.

Der kan puttes nødder/tørret frugt ell chokolade i hvis de skal være mere dessertagtige.

 

SNC15762_resize

God fornøjelse :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar