28 marts 2010

Bente kalder til blogtræf og lidt fra sidste sommer

 

Bente har trommet til blogtræf og du kan læse mere om arrangementsplanerne HER.

Sidst jeg var med er så næsten et år siden, og det gik jo godt. Sidenhen har jeg måttet springe fra nogle gange, fordi jeg ikke har haft så godt på dagen, og derfor er jeg kun med på et måske denne gang.  Jeg vil så gerne og nu får vi se om det lykkedes til maj :)

 

Udenfor er det gråt i dag, lidt ligesom i mit hjerte for på altanen kan jeg se at mine to slyngfavoritter er gået ud. Vinteren har simpelthen været for hård og det ærgrer mig enormt da den ene er min klematis. Den ville have været på tredje sæson i år, og sidste år var første gang den blomstrede med strålene lille blomster. Den nåede at gro en masse og var begyndt at ligne noget der virkelig ku blive til min egen perle på altanen, men nu ser den altså helt brun, tør og død ud.  Ikke et eneste tegn på liv er der, i modsætning til den lille syren jeg har i en potte. Den er begyndt at få fine knopper der vokser lidt dag for dag.

Jeg har ikke megen erfaring med klematis, men jeg har en mistanke om at den ikke har haft læ nok, og jeg har endda haft den isoleret og pakket ind hele vinteren, så dens rødder ikke skulle tage skade. En klematis har jo generelt brune og lidt tøragtige stængler , men er der nogen der kan sige om deres klematis er begyndt at vågne?? 

Jeg har jo et spinkelt håb om at det simpelthen er for tidligt at se liv endnu, men jeg ved det ikke…?

 

Den anden er min vedbend som også skulle have kørt på tredje år, og den var efterhånden vokset så fint til på gitteret foran den franske altan, men den er helt sikkert færdig. Derfor må jeg nu have en ny, men klematisen er jeg dog mest ked af at miste.

 

SNC12520_resize SNC13998_resize

Se bare hvordan den voksede og endte helt oppe under loftet sidste sommer..

 

SNC15335_resize SNC14160_resize

Og her er min vedbend, grøn og frodig i skøn forening med ærteblomsterne der senere blev gav mig smukke buketter i vaserne

 

SNC14038_resize

Jeg er sgu lidt depri nu.. :(

6 kommentarer:

  1. Uden at have en smule forstand på planter ;-) tror jeg, at tingene først skal til at vågne op nu. Det har været en hård vinter med masser af frost og sne, her i min lille firkant ser ALT helt vildt sølle ud. Brunt, kedeligt og meget af det ligger fladt hen ad jorden, som om sneen har ligget som en TUNG dyne over det, og det har den jo også ;-) jeg ved som sagt ikke meget om det, men tror vi skal væbne os til med tålmodighed i år ;-)

    SvarSlet
  2. Giv tid! Hvis det er en klematis som blomstre i juli og senere, så skal den klippes ned til ca. 5-10 cm over jorden i marts, og så skyder den igen. Sådan arter min sig i hvert fald.

    SvarSlet
  3. Kære Kirsten tusind tak for svaret, jeg har lige læst en masse om det på nogle netsider for klematis. Jeg bevarer håbet endnu :)

    Som også Fru Knudsen skriver, så skal min klippes ned for det er en sen blomstrer og det skal være nu ved denne tid, så det vil jeg gøre.

    Pyhh :)

    God søndag

    SvarSlet
  4. Kære Fru Knudsen, tusind tak og jeg har lige læst mig frem til at det netop er som du siger.. giv tid og klip ned, så det prøver jeg. :)

    Pyhh jeg var helt svedt altså

    Rigtig god søndag ;))

    SvarSlet
  5. PS til Fru Knudsen:

    Jeg glemte helt at sige velkomme og og tak fordi du kiggede ind :) Det gør mig da glad og jeg skal lige forbi dig om lidt så jeg kan se hvem du er for en.. ;)

    SvarSlet
  6. Jeg sikker på den kommer når der blir lidt mere varme i luften, men prøv at skrabe lidt af barken af stænglerne med en negl, hvis den er grøn indeni så er der liv :-)

    SvarSlet