03 december 2012

Julekalender d. 3 december 2012

 

 

 

Her på denne kolde mandag morgen, er jeg sikker på at lidt varme vil vække lykke. Dog nok mest hos en ganske særlig del af blogland.. Smiley, der blinker

 

3 december

( Klik på dagens låge og se hvad der gemmer sig )

 

Foruden varme fristelser, syntes jeg også vi skal øve os på de sange, der traditionen tro hører med til julen. Vi har så smukke salmer og sange, og een af de smukkeste er denne her:  

1. Den yndigste rose er funden,
blandt stiveste torne oprunden,
vor Jesus, den dejligste pode,
blandt syndige mennesker gro'de.


2. Alt siden vi tabte den ære,
Guds billedes frugter at bære,
var verden forvildet og øde,
vi alle i synden bortdøde.


3. Da lod Gud en rose opskyde
og sæden omsider frembryde,
at rense og ganske forsøde
vor slægts den fordærvede grøde.

4. Al verden nu burde sig fryde,
med salmer mangfoldig udbryde,
men mangen har aldrig fornummen,
at rosen i verden er kommen.


5. Forhærdede tidsel-gemytter,
Så stive som torne og støtter,
hvi holde I eder så ranke
i stoltheds fordærvede tanke.


6. Ak, søger de ydmyge steder,
i støvet for frelseren græder,
så få I vor Jesus i tale,
thi roserne vokse i dale.

7. Min Jesus, du altid skal være
mit smykke, min rose og ære,
de giftige lyster du døder
og korset så liflig forsøder.

(Salmen er skrevet af H. A. Brorson i 1732)

 

Og har I glemt melodien så er den her:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar