12 januar 2014

Inden operationen, eller jeg få lige brugt begge hænder inden pausen, AKA frøposer DIY

 

 

 

Jeg opdaterer ikke meget her i januar. Det må I undskylde, men dels er min organisme som altid helt på vågeblus lige nu, og dels er det rart med en lille ferie fra tasterne.

Nu det her med tasterne..  Det skal jeg med garanti nok komme til, at få lyst til igen.. faktisk helt præcist onsdag aften i næste uge.

 

Og hvorfor så det, kan I spørge?

 

 

IMG_2832

Jamen det er fordi jeg er et barn, og skal opereres på onsdag. I en tid efter det kan jeg ikke bruge højre hånd til noget som helst, og er der noget jeg altid vil, så er det det jeg ikke kan. Totalt barnligt og usvigeligt sikkert. Jeg har set frem til dagen med lægsel og meget længe, men nu er jeg selvfølgelig begyndt at tøve lidt. Er en præmiepivskid, og hvor ondt mon man får bagefter? Mon jeg havner blandt den lille procent, som ikke mærker bedring, eller endnu værre.. får flere smerter pga arvæv? Hvor længe går der før jeg kan vaske hår igen? Taste? Strikke? Skrive? osv osv.  Jeg er ærligt talt loren ved hele affæren nu, men jeg skal nok gennemføre, for jeg mærker jo hver eneste dag, hvordan jeg IKKE kan mærke mine fingre.

 

 

 

IMG_2861Så jeg skynder mig for tiden. Strikker og hækler og bider tænderne sammen. Har sorteret alle de frø jeg har samlet ind i efteråret. Først ambitiøst i hjemmelavede fine frøposer, og sidenhen i alm kaffeposer, fordi jeg bare ikke gider har tålmodighed til, at fedte med den slags nus. Nu er der overblik og klargjort til næste fase i foråret, og det er en fed fornemmelse.

 

IMG_2808

Har I lyst til at prøve de hersens frøposer så gør I sådan her:

 

 

Jeg har brugt sider fra en bog jeg alligevel ville kassere. Forresten.. denne bog er så gammel at den stadigt ikke var blevet sprættet op, og så er det jeg spørger.. KAN man overhovedet få nye bøger i dag, som er hæftet på den måde??  Har førhen hygget mig vældigt med min sprætteopper som jeg fik i gave da jeg var 15, men det er en helt anden historie.

Fold til en trekant. Fold de to spidse lange hjørner ind over hinanden

IMG_2809IMG_2810

 

.. og lås sådan her:

IMG_2811IMG_2812

 

 

Bummelum og så har I en frøpose. Selv posen åbnes og har lukket bund i de to spidser man samler i første foldning. Klar parat og igang

IMG_2813

 

Som sagt var jeg totalt ambitiøs fordi jeg fandt ideen på Pinterest, men jeg fik foldet tre og så døde den fornøjelse. Måske jeg ku finde på at bruge ideen til havedamegaver, men så heller ikke mere.

IMG_2807

IMG_2814

 

I dag har jeg så brugt et par timer med at køre den nemme udgave, og jeg har opdaget at jeg sidste og forrige år har fået samlet mig langt flere frø end jeg selv gik og havde overblik over. Både fordi jeg ikke nåede at så i haven ved marken, og fordi jeg efter sæsonen på altanen i 2012, havde en del i overskud. MEN.. det er nu skønt nok, for jeg er medlem af en frøbyttegruppe på FB, og ja vil jeg da også gerne bytte frø med jer herinde, skulle nogen få lyst til det.

 

IMG_2863

Klar parat og kør. På computeren ser jeg i baggrunden Rosemary and Thyme. Perfekt til den lille hyggeopgave med frø og poser.

 

 

Kaos og uorden fra Alsøvej:

IMG_2868

 

Morgenfruer skal nulres og poses:

IMG_2866

 

Det var faktisk hårdt for mine fingre at få disse små frø ud af deres huse:

IMG_2869IMG_2870IMG_2871

 

Det begynder at ligne noget:

IMG_2873IMG_2874IMG_2876

Og her er der så styr på sagerne. Een pose skal der tages hul på nu. Det er stjerneskærm, som skal i jorden og stå koldt i halvanden mdr, inden man tager den ud af køleskabet og fortsætter på normal vis. Det er frø jeg har haft liggende i to år, så om de duer endnu må tiden vise. Jeg har ikke hidtil overskuet at forsøge mig med det, men i år skal det være..

 

Jeg regner med at resten af januar vil være ustabil herinde, men også at februar bliver kickstartet med en ny hånd og masser at skrive hjem om.

IMG_2852

5 kommentarer:

  1. Hej Henriette, du har haft gang i en hyggelig syssel. Tror du haven er stor nok? Ib samler også frø af alting. Jeg vil gerne have sommerasters og stolte kavalerer i år, men Ib siger, det kniber med pladsen. Han må snart have en kolonihave, men det vil han heller ikke. Ib har en masse valmuefrø, vistnok fra de lilla valmuer, de stammer fra Claus Dalby, han vil gerne dele, hvis du er interesseret.
    Håber snart vi ses, knus Kaja

    SvarSlet
  2. Kære Henriette
    Jeg tror , at dine Stjerneskærmfrø og andre kuldekimere skal ligge i let fugtet papir - kaffefilter fx - i almindelig stuevarme i en uge til halvanden, før de udsættes for kulde. Der er også nogle staudefrø, som først spirer efter 2 år, så man skal ikke smide væk, hvis det ser helt håbløst ud efter det første år. Frøfirmaet Impecta har en masse gode råd.
    Held og lykke med operationen
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
  3. Rigtig god høst kan jeg se..:-)
    Du kommer nok til at bruge venstre hånd og en finger systemet efter operationen ligesom jeg gjorde efter min skulderoperation og forstuet håndled og brækket finger på højre hånd..;-)
    Blev helt ferm til at bruge den venstre. Hårvask og bad klarede jeg også med venstre hånd, det tog mig et år at få løftet højre arm så jeg kunne bruge begge hænder til hårvask.
    Råbte på min datter når jeg skulle tørres på ryggen..hihi.
    Kender et par stykker der har blevet opereret for det samme som du skal og den ene var på arbejd allerede ugen efter.
    God årstid at få det overstået på..så du er klar til forårets have.
    Kommer der meget sne må du bede din udlejer at fjerne den for dig..;-)
    Skal du overnatte på sygehuset?
    Du kan vel ikke selv køre bil hjem samme dag?

    Knus fra Lisbeth

    SvarSlet
  4. Hold da op et arbejde. Jeg håber at din hånd snart kan fungerer optimalt igen, den er jo ret vigtig som strikoman ; )

    SvarSlet
  5. Hej Henriette. Jeg fik højre hånd opereret for karpaltunnelsyndrom i begyndelsen af september sidste år. Mine er faringer er: den sovende, døde fornemmelse i fingrene stopper omgående! Din hånd vil være hævet et par dage, og du skal endelig vippe med fingrene alt det, du kan. Du kan ret hurtigt taste med de fingre der stikker ud af forbindingen. ;-) Du må få forbindingen af efter 2 døgn. Jeg kunne køre bil 2 uger efter - dog kun korte ture, da gearskift var et problem, men det foregik så med venstre hånd! På arbejde igen efter 3 uger. Kunne strikke igen efter 8 uger. :-) Har nu noget stivhed i arvævet, men det er trods alt langt at foretrække frem for den sovende, snurrende hånd jeg havde før.

    SvarSlet