11 august 2014

En enkelt græskarplante i gårdhaven

 

 

 

 

IMG_8520

Jeg satte bare en enkelt for sjov i gruset, da alt var nyt i maj, og nu hvor det meste bærer bræg af både utøj, høj varme, hvidt meldug eller hvad det er, ja så vokser den enlige pyntegræskar bare derudaf. Det ser herligt ud som den snor sig, og der kommer heldigvis også “frugt” på, som inden længe skal pynte herude. Tænk sig at en enkelt kan fylde så meget!

 

IMG_8037

IMG_8093IMG_8250

IMG_8615IMG_8616

Min haves sæson er rigtigt godt tilpasset mine egne energier. Ikke med vilje, men nu hvor vi er godt inde i august, kan jeg mærke at min havehjerne er ved at lukke ned. Jeg orker med andre ord ikke at blive ved at passe, pleje og vande med samme iver, som først på sæsonen. Sådan har jeg faktisk altid fungeret, også på mine forskellige altaner, så det er nok bare som det skal være. Rigtige havenørder har jo haver, der er gang i det meste af året og tilpasset de forskellige sæsoner, men hos mig er det altså anderledes. Måske det også hænger sammen med, at jeg i sensommer og ud på efteråret får andre behov, såsom at putte og strikke.

 

IMG_8611IMG_8612IMG_8618Syge planter..

 

 

I år giver det også lidt sig selv, at haven er mindre frodig nu, for med mere end to måneder her sydpå, uden vand og med høj varme, ER de fleste planter godt nok sløje at se på. Jeg har vandet hver eneste dag, men nu må det altså være slut med den udgift. Kun stauderne som skal overleve, bliver nøjsomt passet. Sommerblomsterne er for de flestes vedkommende slagtet. Masser af frø har jeg sørget for at gemme, og så er bedene renset for vindtørre stængler. Jeg gider bare ikke se på det. Nogle planter overrasker mig forresten. Jeg klippede feks den her helt ned og se nu bare her:

IMG_8633

Man skulle da tro at den var færdig ik?  Og så er der mine tagetes.. jeg anede ikke at sådan nogle ku blive en hel meter høje! :

IMG_8632

Og nu der her med højde. De to solsikker i gruset i gården, er nu begge over tre meter. Og deres søster ude foran huset har så mange hoveder, at jeg aldrig har set noget lignende. Vidste slet ikke at de ku ha mere end eet!!

IMG_7938

IMG_8635

 

Jeg har planer for efteråret derude, men de er af mere grov karaktér, og alt efter vejret så handler det om deling og flytning af stauder, træbeskæring, forberedelse til næste års forhåbentlig lille køkkenhave, indretning af det miderste åbne skur til forrådskammer, og ja almindelig oprydning og rengøring af dimser, sager og ting. Også skuret er forsømt og der er så rodet og fyldt med spind nu, at på en gråvejrsdag må jeg ud og klargøre, så jeg kan arbejde derinde uden at blive klistret fuldstændigt til. Der skal skylles potter, og redskaberne trænger også ret så meget til lidt pleje, hvilket er perfekt at stå med i skuret. Hvis altså at jeg lige ku være der..

 

IMG_8619IMG_8620IMG_8621

 

Som I kan se, har jeg masser af planer og gøremål, og uden at nævne hvor meget huset trænger indendørs, til både rengøring og oprydning, bliver det skønt at gå derude og mærke duftene af efteråret. Jeg glæder mig bestemt IKKE til at sæsonerne skifter, med tanke på at jeg så igen går i stå mentalt, men jeg må bare forsøge at nå så meget som muligt inden det sker. For det gør det. Jeg kan gøre nok så meget for at undgå og udskyde, lade som om og afhjælpe, men der kommer en dag, hvor jeg bare sætter mig og ikke kan rejse mig igen før det bliver lyst.

IMG_8623IMG_8626

Kastanjen har hele sommeren været syg at se på desværre. Og hele sommeren har jeg, også næsten dagligt, måttet samle rå mængder af kastanjer op fra plænen. De er nu en størrelse, hvor det er nærmest helbredstruende at gå under træet. Skal hilse at sige at det gør nas at få sådan en i knolden oppefra..

 

Jeg har min lyslampe. Men inde i huset har jeg faktisk ikke mange lamper at gøre godt med ellers. Så for en hulebjørn og en syvsover, er det om at suge alt det lys ud af 2014, som det overhovedet er muligt. Og skulle der sidde nogen derude med lamper de ikke bruger eller vil af med, ja så tænk gerne på mig. Jeg har virkelig brug for dem. Lige om lidt..

IMG_8610

12 kommentarer:

  1. Det er altså en dejlig have du har Henriette. Jeg har heller ikke for mange lamper her i mit lille hus, der var ligesom så meget andet der skulle købes her da jeg flyttede, de må komme hen af vejen

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Hanne :-) Jeg har tænkt den samme tanke, at det må komme med tiden, men jeg er nu alligevel lidt bekymret fordi det er så mørkt mit lille dukkehus og det bliver svært om ikke så længe at være glad for at være indendøre. :-)

      Slet
  2. Ja, ja Henriette! Græskarret er da flot, og kælemissen er da en fotogen og sød mis, men sikke en kurv fuld garn!
    Kh strikkehilsen
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi Jytte, den passede lige så pænt der ing.. :-)))

      Slet
  3. Har det ligesom dig.....Jeg bliver også træt af havearbejdet hen i August....Glæder mig også til september hvor det forhåbentlig er slut med disse høje varmegrader. Jeg ELSKER også havearbejdet i foråret og ind i sommeren, men så er jeg også ved at være mættet. Jeg er virkelig glad for at bo i et land med skiftenede årstider. Alle årstider er skønne, dog er vintern måske lidt lang ;-)
    Hilsen lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha ja, enig. Jeg orkede ikke at bo et sted med konstant varme eller det samme året rundt. Vi er trods alt så heldige her at naturen skifter så smukt sammen med sæsonerne. Det skal man bestemt ikke kimse af :-)

      Slet
  4. Hvad mangler du af lamper? De skal jo også monteres, kan naboen hjælpe med det. Jeg har nogle du gerne må få.
    kh
    Mayer

    SvarSlet
    Svar
    1. :-))) Vi har jo sidenhen sludret om det så jeg takker :-)))

      Slet
  5. Ja - hvad mangler du af lamper? Har købt et gammelt hus og kunne næsten åbne mit eget lampeudsalg. Mange er kørt på genbrugen, men der er stadig flere (gamle) lamper tilbage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha Maiken,, væglamper og små bitte hængelamper til køkkenet er virkelig et ønske. Ingen store til at hænge fra loft, da her er for lavt til det hihi.

      Slet
    2. Tis.. De er vist røget allesammen. Der er vist netop kun loftslamper tilbage. Forholdsvis store. Men jeg skal nok huske dig hvis vi støder på flere af de andre...!
      Synes du på et tidspunkt skrev noget om at mangle kølemulighed - vi har et lille (ca 1,5 m) køleskab, hvis det var noget?

      Slet
  6. Din kastanje har som mange andre træer, inklusiv mit fået minermøl.
    Eneste måde at begrænse angrebet på, er at rive bladene sammen efterhånden som de falder af træet, og enten brænde dem, eller køre dem til lossepladsen så de kan blive komposteret ved tilstrækkelig høj varme.
    Et kæmpe arbejde, som jeg hvert år udfører med håb om, at mit træ overlever endnu et år.

    Lene.

    SvarSlet