24 december 2009

Dengang da....



vi blev vækket at små trippende fødder og muntre stemmer er vist en saga blot.


Dengang var det hårdt at skulle vågne allerede kl møgtidligt, men i dag må jeg erkende at det nu alligevel var hyggeligt. Her er der nemlig IKKE stemning for at vi alle mødes ved morgenbordet og ønsker glædelig jul. De nu tre teenagere vil hellere dø, end stå op før kl 11! Jeg har ellers forsøgt at motivere dem til at vi skulle hygge med det helt store morgenkalas. Hverken tanken om æg/bacon/baked beans/stegte tomater osv, ELLER hjemmebagte boller og varm kaffe/the eller kakao var nok til at friste dem til en tidlig julemorgen.


I stedet sidder jeg så her i ensom majestæt, med min morgenkaffe og en ristet bolle, tegnefilm på tv bare sådan for nostalgiens skyld, og de pelsede der meget gerne vil ud og løbe i sengen. Det er nu heller ikke helt dårligt og nye traditioner og vaner må bare bydes velkommen. Det er også en helt ok måde at begynde juledag på, for den bliver jo tæt belagt med fremstilling af aftenens festmåltid. Jeg så Madam Plum i aftes, og det var en stor fejl, for nu kan jeg jo slet ikke lade være med, at gå i gang med at lave en sovs der bare smager himmelsk. Ikke at jeg ikke før har gjort det, og jeg var ellers indstillet på at snyde lidt i år, men nu tager jeg alligevel fat på at indkoge saft og kraft. Jeg ved det kan betale sig.


Indtil der kommer liv i huset igen, vil jeg nu helt uden for nummer, strikke på mit sjal og bare lytte til den fortsatte historie i mine ører oplæst af Bent Otto.




Jeg henter lige en frisk kop kaffe og husk så alle i mødre derude med småbørn:



NYD at de er utålmodige og tidligt på færde. Opsug alle de gode timer med dem, og gem deres glæde til den dag hvor de kun er et fjernt minde. De bliver store og ugidelige en dag ;))))


Mange julehilsener
Henriette


18 kommentarer:

  1. Mange gode ønsker om en rigtig glædelig jul til dig og din familie, Henriette.

    Det er rigtig hyggeligt at sidde en stille stund julemorgen og sende hilsener til hverandre :)

    Det glæder mig meget at høre, at teenageren har fået en lejlighed, og at juleglæden og kærligheden har indfundet sig i jeres hjem.

    Mange kærlige knus fra mig til dig :-)

    SvarSlet
  2. Rigtig glædelig jul til dig og familien - det er nu skønt at nulre rundt sådan en julemorgen :)

    SvarSlet
  3. Rigtig glædelig jul. Vi har hygget os med morgenmad og en sulten (men det er han altid!) Kenzo og fjernsynet er da også tændt. Det er en skøn julemorgen (øh formiddag) Knus og glædelig jul.

    NB: Har du set, at mit sjal er færdigt??

    SvarSlet
  4. Ja, sådan er det med de store "dorske"...men du må hygge dig alligevel - glædelig jul, Henriette!

    SvarSlet
  5. En glædelig jul ønskes du ;)

    Der er nu også noget ved en fredelig morgen.

    Yt

    SvarSlet
  6. Hi hi, det vil jeg gøre. Her har der væert liv i kludende siden kl. 7 og det er endda tidligt for mine to drenge. Vi ser juletv, leger og nusser. Jeg skal nok indsuge og gemme på lager : )

    SvarSlet
  7. Hvor har du ret. Jeg tænkte det samme her til morgen, mens jeg dækkede morgenbord med hvad dertil hører. Fik dog purret den ene op til sidst. Den anden kommer luntende i skrivende stund. Men nu hvor det ikke længere er det samme som før, så må man finde på noget nyt til julenaftensdagsmorgen :-)

    Ha' nogle skønne juledage.

    SvarSlet
  8. Her hos os vækkede vi tøserne ved 9-tiden. Alle sad ved bordet, men ikke alle spiste. Det orkede hun bare ikke...
    Siden har stemningen været i top, bedstefar er ankommet fra København, Ældstemin fra Mors.
    Tre af os har været i kirke - hvor er det dejligt, at kirken er fuld af mennesker man kender godt og at man kan ønske hinanden en glædelig jul.
    Jeg tager et hvil nu, mens Ældstemin og gemalen regerer i køkkenet med henholdsvis vegetarretten (mums, siger jeg bare!) og anden.

    Jeg ønsker dig en rigtig god aften.

    Kærligst, Mette

    SvarSlet
  9. Kære Lone. Mange tak og jeg håber at du har haft en rigtig glædelig jul :)

    Masser af knus flyver rundt om hjørnet og hen til dig
    Henriette

    SvarSlet
  10. Kære Piseris. Ja det er faktisk smadder stemningsfuldt :)

    Knus Henriette

    SvarSlet
  11. Rigtig glædelig jul til dig og din familie Henriette. Håber der kom mere liv i huset i løbet af dagen ;-)

    SvarSlet
  12. Hihi, Ja Anette jeg tror at de fleste dyr kunne spise konstant hvis de fik lov.

    Her har marsvinene også mærket julen. Der er blevet serveret flere grønne måltider og frisk hø, i forhold til normalt :)

    Knus Henriette.

    PS, sjalet..det har jeg skrevet om i en mail:))

    SvarSlet
  13. Du kan tro jeg har hygget Lavendel.Og de dorske fik jo trods alt øjne op ad formiddagen hihi

    Knus ;)))

    SvarSlet
  14. Kære Yt. Ja efter sådan en hektisk december, er det lige præcis rart at det er roligt julemorgen. Jeg skal bare vænne mig til nye tider :)

    Knus og jeg håber at din juleaften har været som en drøm

    Knus

    SvarSlet
  15. Kære Rikke. Ja du står jo midt i det, og det var faktisk også dig jeg tænkte på der i morges :) Ved at der var der i hvertfald liv og glade dage hos Max.

    Håber at I alle har haft en dejlig juleaften

    Knus

    SvarSlet
  16. Kære Susling. Det gør engentlig ikke så meget, for jeg nød det vist også. Det er som du siger bare noget man skal vænne sig til, og så glæde sig over at man har de herlige minder om dengang de var små nissebørn. :))

    Jeg håber I har haft en dejlig aften
    Knus Henriette

    SvarSlet
  17. Kære Mette. Det lyder som en god start på dagen, som jo kan være ret så lang. :)

    Jeg håber at I har haft en dejlig aften.
    Mange knus
    Henriette

    SvarSlet
  18. Kære Grønlandspost. Tusind tak for din hilsen, den gør mig rigtig glad. Tænk at få en julehilsen helt fra Grønland... det er næsten som fra selveste julemande ;))

    Jeg håber at I selv har haft en god jul og at alt er gået som det skulle.

    Kærlig hilsen
    Henriette

    SvarSlet