25 september 2012

Gad vide hvornår dette projekt får en ende? Og larver der bliver til møl der bliver til fjender af værste skuffe. På alle hylder.

 

 

 

 

IMG_1275

Jeg har så småt taget hul på mission lagerstyring via Ravelry. Det er henved to år siden jeg sidst var seriøst med, og der er kun lagt sporadisk ind hist og her når jeg lige følte for det, men nu skal det være. Længe har garnet været opbevaret efter farve, det begyndte jeg på da jeg flyttede hertil, og før det var det lidt tilfældigt, så nu prøver jeg at sortere det på hylderne efter fibertype. Jeg gør det bare fordi jeg kan, har lyst, tid og altid har elsket at nørde og systematisere. En anden grund er et mindre flip jeg har fået. En raptus også måske. Eller man kunne kalde det en hysterisk reaktion.

 

 

 

På et møl jeg så en dag…  ( skrig og hyl lyder her )

 

 

 

Møllet var et af dem jeg opdagede for en måneds tid siden i kaninfoderet. En søndag hvor Vinna var her, måtte vi pludseligt igang med den helt store rengøring og udsmidning, for de var gået i alt melet mv i køkkenet. Vi fik nok ikke fjernet alle de æg der måtte være lagt, for ihverfald eet af dem blev klækket og et møl fandt altså vej ind i stuen. Og op på kanten af en hylde. Med mit elskede garn.  HYYL og så så man lige mig gå i selvsving.  ( og øv fordi jeg måtte smide kaninfoder for en formue ud, kort efter det blev købt )

 

Først blev fyren jo fjernet med bestemthed og en støvsuger, og så har jeg siden ikke kunnet slippe tanken om at, HVIS NU der gik møl i mit garnlager. Det ville i sandhed være en katastrofe af dimensioner og en jeg slet slet ikke kan overskue konsekvenserne af. ALLE strikkere kan sikkert give mig ret når jeg lister op her:

 

 

- Det har taget mig næsten fire år at samle det.

- Trods det, at det meste af det er købt billigt og hamstret i forbindelse med udsalg, slagtilbud,  og hvad har vi ellers, ja så tør jeg ikke tænke på, hvor stor en værdi det egentlig repræsenterer, men et gæt er mange mange og flere mange tusinde kroner. ( Det lyder vildt med tanke på, at jeg er en ydmyg pensionist, men igen.. husk på at det samlet over meget lang tid, og jeg giver afkald på så mange andre goder til fordel for denne hobby)

- Jeg vil nok aldrig kunne genskabe sådan et lager igen. ( selvom Ravelry og alle billederne heldigvis betyder dokumentation til forsikringen, hvis der skulle blive brand feks) 

 

 

Derfor har jeg også besluttet, at størstedelen af garnet skal opbevares i plastbokse. Ikke med min gode vilje, for jeg får meget tid til at gå med at se på det, røre ved det, drømme, planlægge og beundre. Man kan vel nærmest sige at garnet er min udgave af en frimærkesamling hihi. Jeg elsker at rykke rundt på det. Tage det frem og samle til en ide, og så bliver det måske senere igen lagt på plads, fordi andre ideer er dukket op.  Af samme grund kommer noget af det også til at stå fremme, og resten skal altså i de hersens gennemsigtige bokse, man kan få i Ikea.  Der er tænkt meget over praktikaliteten i det, og for mig er det bedst at de har en størrelse hvor der ikke er for langt ned til bunden. Jeg skal kunne have overblik så snart jeg hiver kassen ned af hylden. Så de er altså gennemsigtige, ikke særligt dybe, der er låg på,  og ender sikkert også med at få et mærke på med oversigt over indhold.

 

Garnet har jo mange str og faconer, men all in all har jeg regnet mig frem til at den rette størrelse boks kan stå ved siden af hinanden to og to, og så er det bare derudaf.  Og ja, det er lidt af et projekt jeg har sat mig for at bruge tid på, men i sidste ende giver det et godt overblik, og så skal jeg jo fremover bare hele tiden holde trit, og opdatere når garnet bliver brugt. Og her skal ikke tales noget som helst om indkøb af flere metre…  Mon man kan brandsikre sit garnlager??  *fnis*

 

 

 

 

 

IMG_1259

Jeg strikker iøvrigt flittigt derudaf, men har også lige fået hæklet en sidste puff stitch hue. Kun fordi jeg ikke kunne stå for farven. Mørk vinrød eller bordeux om man vil. Åbenbart en af vinterens helt store farver :-) Garnet lå så fint i Nørkleriet og kaldte på mig. Hhheeeeeennnrieeeeetttteeeee  køøøøøbbb miiiigggg….   Ret uhyggeligt faktisk,og jeg blev så bange for at gå hjem uden de talende nøgler, at de uden yderligere betænkning røg i posen.  To nøgler gør ingen skade tænkte jeg, men nu har jeg vist også hæklet nok huer. Næste af slagsen skal strikkes for det har jeg endnu ikke prøvet nemlig.   Jeg fik sidste år foræret af en smadder sød læser denne lækre bog:

 

 

Den kan købes mange steder bla her. Jeg kan stort set lide alle huerne, men er især forelsket i den der er på forsiden. Så nu kære Dorthe, nu er det endeligt tid for mig til at vove modet og prøve en strikket hue :)  Jeg håber forøvrigt at du da stadigt følger med her hihi.

 

 

Forresten..

IMG_1267

To slags garn er der i huen. Onion Tussah Silk ( silke og merino ) og Mayflower Kid Silk ( mohair og silke ) Det er desværre ikke til at se det, men Silken er mørk vinrød og mohair’en er mørk brun. På billedet her er garnet alt for lyst i forhold til virkeligheden, og så har jeg endda leget med kameraets muligheder for indstillinger af lys og mørke, og gråvejr og skygge og og og… Rød er bare håbløst. Og det er lilla forresten også.

15 kommentarer:

  1. Ja sikken en skræk!! Det må være en strikkers største fjende, det meste af mit garn er ligeledes i gennemsigtige plast kasser. Og jeg har netop også lagt alt mit garn på Ravelry (skræmmende og rart på samme tid) god fornøjelse (;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lona. Tak skal du have og rigtig god dag. :-)))

      Slet
  2. Heldigvis er det ikke de samme møl der spiser kaninfoder og garn. De i foderet er nok mel-møl. De andre, garnspisende, møl er lidt mindre, mere brunlige og ser lidt pjuskes ud. (suk - har været i nærkontakt med dem.....)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej heldigvis. Det har du ret i :) Og har du det?? Hvad skete der?? Hvordan opdagede du det?

      Knus og god dag :)

      Slet
    2. Uha - jeg kiggede i min garnkurv, og pludselig var der en hel slægt af møl. Fy og Føj!
      Ud røg garn og fin, flettet kurv. Heldigvis var det den med mest rester. Guldtæppet fik insektspray og resten af garnet ligger nu i plasticposer. Ikke, om jeg gider prøve det igen!

      Slet
    3. Insektspray.. det har jeg slet ikke tænkt på fandtet, men det er nok ikke dumt at have stående. Her har jeg stadigt ikke helt sluppet af med dyremøllene nemlig. Så sent som i går fløj der to rundt omkring det nye mad jeg har indkøbt til Fister! Det står et helt andet sted nu, så jeg fatter det bare ikke.

      Slet
  3. Jeg er da glad for at læse at jeg ikke er den eneste som oplever "talende garn" ;) Jeg kan rigtig godt lide din blog,jeg nyder at kikke forbi. Jeg er selv ny blogger og det er jo en spændende verden at komme med i.
    Findes der en dansk opskrift på den hæklede hue? den er bare så sød så sød

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne og velkommen her. Tak fordi du kigger med. Husk at sætte dig på som fast læser, så jeg kan se dig.. så bliver jeg så glad hihi. :))

      Nå, men ja.. det er en særlig verden, blogland. Jeg har haft så meget gavn af at blogge og har fået meget ud af det. Både her og i form af nye dejlige venner:)

      Opskriften har jeg lagt ud på bloggen, som et You Tube klip for et par dage siden. Det er helt lige til, så bare prøv :)

      Slet
    2. Jeg er fast læser, ved ikke helt hvorfor der ikke sættes foto på når jeg skriver......har lige prøvet at sætte et på...Virker det ikke må det vente til hjælpen kommer hjem fra skole :)

      Slet
  4. Jeg fik mel-møl eller mider i melet for en månedstid siden og måtte skynde mig at gøre rent! Det er bare om at få dem ud! Håber det lykkes i en fart - god dag ønskes :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Donald. Sikke længe siden :) Dejligt at du kiggede forbi og ja.. jeg håber søreme at alt utøj er ude af døren nu.

      Rigtig god dag til dig også :)

      Slet
  5. Hov forresten, det er rigtigt, som Hanne skriver, at der er forskel på møl, men der er nu alligevel nogen, som gerne gnaver i alt muligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. .. Og dem gider vi ihvertfald slet ikke have her nej ;)

      Slet
  6. Hej jeg nyder meget at læse din blog. Jeg har selv nogle, af de sociale vanskeligheder som du har. Så kan nikke genkendende til det du oplever. Og jeg så elsker jeg, at læse om lille Fister han er så sød. Jeg vil også gerne høre om opskriften på den søde hat du har lavet. ;) Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Heeeej Dorthe. Hvor det glæder mig kan du tro :) Fister ja, han er en værre en, men han er tilgivet for han er nemlig smadder sød og herlig også.


      Opskriften kan du se i et af de tidligere indlæg. Det må være fra sidste uge engang. Den ligger i form af et You Tube klip og det er super let at forstå og følge med. Giv det et prøv :))

      Mange knus og god dag
      Henriette

      Slet