05 februar 2013

Hvordan forløber sådan et gældsmøde så???

 

 

 

 

Jooo mit gik sådan nogenlunde sådan her:

 

 

Først ankommer jeg til en bygning med høje vinduer. Jeg går ind og vælger at tage trapperne til anden sal ( motion I ved.. ), og derfor står jeg lidt efter foran en lettere udtryksløs receptionist, gispende efter vejret og melder min ankomst. Hun beder mig om at gå til venstre og ned af en gang, jeg beder om et glas vand.

 

En kort ventetid på en stol senere, bliver jeg hentet ind i et kontor med et bord og nogle stole omkring. For enden af bordet på et forhøjet podium sidder manden og skuer ud ( ned ..) på mig.

 

Den unge mand, som både var flink og med et islæt af humoristisk sans, begynder med at forklare hele processen, men opdager hurtigt at det behøv’s ikke, for jeg har nemlig læst grundigt på mine lektier, og imens jeg smider regnfrakken, fortsætter han med de sidste formalia. Iøvrigt mener han også at jeg er lidt sej, fordi jeg ankommer UDEN bisidder. ( Den historie har I endnu tilgode forresten)

 

Sæt igang.

 

Han beder mig forklare lidt om bankgælden. Jeg smider sjalet. Vi går videre til næste punkt, og jeg smider min sweater. Så vil han gerne høre lidt om Johns rolle, og jeg får problemer med at trække vejret, så jeg begynder at gå lidt rundt og lave åndedrætsøvelser. Vi taler lidt om kronologien og begynder at gennemgå min ansøgning, og nu hænger jeg halvvejs ud af et af de høje vinduer for at kunne få luft. Mine fødder kan ikke nå gulvet. Han vil dernæst gerne forklare nogle ting for mig, jeg lukker vinduerne igen, sætter mig i stolen og må lige tørre øjenkrogen for den tåre, som er begyndt at vokse. 

 

Han fortæller mig at der er flere grunde til, at jeg ikke kan godkendes som ansøger, at jeg reelt har gode og valide grunde til sanering, MEN ..

 

En enkelt del af min gæld er for ny.

Jeg har forsikringer. ( Det må man ikke have i et saneringsforløb)

Jeg har tv og internet. ( Det må man heller ikke have i et saneringsforløb)

Bilen er et issue ja, men i mit tilfælde ikke afgørende.

 

SÅ altså det blev et nej. Jeg hørte ikke noget jeg ikke var forberedt på i og med, at jeg da jeg udfyldte ansøgningen netop hæftede mig ved, at der ikke var fælter til disse ting, under faste udgifter. Den unge mand var både behagelig og som sagt også humoristisk, så han taklede mine hedeture og det lille angstanfald heeeelt roligt, og da jeg fortalte ham at han skulle huske på mig, når hans egen kone engang rammer overgansalderen, grinte han bredt og sagde at det ku jeg være sikker på at han ville.

 

Inden jeg gav hånd og klædte mig på igen, blev flere ting vendt. Såsom hvordan jeg kan takle min gæld lige nu, banker som beredvilligt har lånt penge til deres kunder og som nu, hvor kunderne har problemer, IKKE vil være med til at forlænge låneperioden på den gæld, som de selv med brede smil har oprettet.

 

************

 

I dag har jeg ganske som forventet virkelig voldsom hovepine og jeg er udmattet mentalt. Jeg skal også lige bruge et par dage til at på virkeligheden på plads, men så må jeg videre og se om jeg kan finde ud af hvad jeg så skal gøre. 

 

TAK for jeres kommentarer i går, og BLIV VED med at skrive til mig, for det har jeg lige nu meget god gavn af.

IMG_2871

6 kommentarer:

  1. Ja, der er nok ikke noget at gøre ved det, anke det kan du nok ikke, og kunne du, ville det sikkert ikke hjælpe noget...

    NÅR du har fået vejret igen, hovedpinen er på vej væk og du igen kan se bare lidt lyst på det... synes jeg du skal tænke "andre tanker", selvom du helt sikkert allerede har gjort det en million gange. Jeg tænker - eller prøver på - at bankerne/banken må da være villige til, at omlægge dine lån til evt bedre renter? De må da være interesseret i, at få deres penge - skulle man da synes. Så for deres vedkommende, kan jeg da kun - måske naivt - tro, at det er bedre, at de hjælper dig på vej, end fuldstændigt afvise dig...
    Er der andre der kan hjælpe dig? Forældre? Det er om, at tænke fuldstændig "ud af boksen", tanker som du måske ikke har gjort dig før, eller i hvert fald aldrig sagt højt...

    Tænker på dig, og håber så inderligt, at det vil lykkes dig, at komme hel ud på den anden side. OG, lyset og foråret igen vil ramme dit sind... det skal nok lykkes dig, det håber og tror jeg...

    SvarSlet
  2. Øv øv og 3 gange øv.....
    Måske du skulle skrive til luksus fælden, sommetider går alt vist meget nemmere hvis det er dem der ringer....
    På trods af din hovedpine og efterveer fra igår så skriver du altså så herligt. Jeg kan næsten se den unge mand for mig ;)

    SvarSlet
  3. TV, internet og forsikringer - jouw da, her taler vi virkelig om ekstravagante goder, ufornuftigheder der virkelig koster kassen for en sølle, forgældet person.
    Jeg mener også, du må kunne få noget seriøs økonomisk rådgivning, og måske få lagt noget lån sammen.
    Hvis en person er håbløst forgældet, ved banker og lignende godt at de penge måske er helt tabt. Nogle gange kan man i de tilfælde forhandle sig frem til en frivillig akkord, hvor man måske kun betaler en del af beløbet, men så også betaler det. Sådan en aftale kan nok lettest laves, hvis man kan lægge et kontant beløb på bordet, et take it or leave it tilbud. Det er jo bedre at få noget af beløbet end ingenting.
    Helene, jeg har sagt det før og jeg mener det: Du er stjernesejg! Jeg beundrer din ukuelighed!!!!

    SvarSlet
  4. Hehe..ja, bortset fra de noget dystre udsigter med ingen gældssanering, blev jeg også godt underholdt af din beskrivelse af "seancen" med den unge mand :)
    Og også, som Hanne skriver, har jeg tænkt på, at du kunne kontakte 'Luksusfælden' - man kan jo lige så godt ty til utraditionelle midler og prøve andre veje.
    Du får et Stort Knus af mig - med håbet om en god løsning på din økonomi, dit hjem og fremtid -
    Marianne

    SvarSlet
  5. Kig her Henriette :-)
    http://taenk.dk/g%C3%A6ldsr%C3%A5dgivningen

    SvarSlet
  6. Jeg vælger at læse, at du - trods afslag - havde en god oplevelse. Og så synes jeg også at ane, at han gav dig dig nogle råd med på vejen, som forhåbentlig kan bruges til noget :)
    Knus

    SvarSlet