26 november 2013

Så fik vi lissom den ged barberet tænker jeg..

 

 

 

 

IMG_7832

 

Man skal altid lade tvivlen komme alt til gode, men nu tror jeg godt at jeg kan barbere den langhårede ged permanet. To en halv måned på sovesofaen i stuen var begyndt at virke så småt. Feks ku jeg drosle lidt ned på øjendråber og kløpiller. Ikke helt godt nok selvfølgelig, men dog en forbedring fra dosis, da jeg sov i min elskede seng på 1.salen.

 

Sengen blev sprøjtet til med rodalon under flytningen, og sat på plads her i stuen. Man kan kun blive klogere ved at eksperimentere, og jov jov den er desværre god nok. I nat har jeg sovet i den for tredje gang, og midt på natten vågnede jeg med kløe i øjne og på hænder og arme. Det svider i selve øjnene, og på øjenlåg og omkring øjnene er jeg begyndt at være hævet igen. Min næse er tilstoppet når jeg vågner, på den der underligt tørre måde.

 

Det er ikke med min gode vilje, jeg går trods alt stadig og afdrager på den, men sengen må ud. Et eller andet ER der bare i den, og ja hvis ikke det er skimmelsvampen fra huset ( som udlejer altså mener det er mig, der fantaserer mig til ), så ved jeg ikke hvad det er. Før jeg rykkede ind var der ingen problemer, men rygter ude i byen vil vide, at hele problemet skyldes at jeg ikke gør ordentligt rent!! 

 

MAO, det er mig der er et svin. Min skyld, at der lugter af klamt sommerhus og lettere jordslået. Min skyld at forrige ejer brugte huset som hundehus, og at deres efterladenskaber op og ned af væggene i entreen bla, ikke er renset væk inden jeg rykkede ind. Det ku jeg da også bare have fjernet ku jeg. Så ville problemerne på 1. salen jo være ikke eksisterende. Helt klart. Det er også min egen skyld at køkkenskabene trods min indflytningsrengøring har lugtet fælt af jord. Og og og..

 

Uanset hvem der har ret i hvad, er min seng ødelagt. Forsikringen dækker ikke. Og sengen skal ud igen. Jeg må sætte den i indkørslen, og se om frost og mere rodalon evt hjælper, men ærligt talt. For at opdage det, skal jeg så på et senere tidspunkt ha den ind igen, og lige nu er DET et uoverskueligt problem, som jeg heller ikke GIDER at ha med at gøre næsten. Og øh.. næste bliver at finde en erstatning for den. Finder jeg det, hvad skal jeg så med den jeg har nu? 

 

Ihh jeg kan blive så irriteret over den slags valg. Kan ikke tage dem nemlig. Derfor overvejer jeg, om jeg nu bare skal kigge mig om efter en sovesofa i DBA. Min egen seng er jo usælgelig uanset hvad jeg gør, men noget skal jeg sove på. Sofaen fra Alsøvej er en udlejer har skaffet, og den er så vakkelvorn ( men udemærket for en kortere periode eller til enkelte overnatninger, og pæn nok som alm sofa ), at min ryg er som en firsårigs når jeg skal op af den om morgenen. Det er ikke holdbart i længden. Det ku en udslåbar chaiselongsofa a la den vi havde i Vanløse omvendt være.. 

 

Jeg MÅ ku finde sådan en. I dag vil jeg ihvertfald prøve, og kender I nogle som har sådan en til salg eller bortgivelse, såååå ….. sig det lige til mig ik.

 

IMG_7833

Mere morgenkaffe må indtages, inden mureren ankommer for at hvidte mit lille dukkehus. Det bliver tilgengæld en fryd at få gjort.

9 kommentarer:

  1. Kære Henriette,ærgeligt med den seng, men vær forsigt med at købe brugt, for der kan også være noget i den du ikke kan tåle. En billig seng fra jydsk , de plejer ikke at være dyre. jeg tror nu ikke det er dig der er skyld i skimmelsvamp i det gamle hus, Men dårlige tagrender, dårlige vinduer osv. Men der må ikke lejes ud, når der er skimmelsvamp, det skal kommunen sætte en stopper for. Men udlejer giver dig skylden, for så ser det ud som løst. Godt du er færdig med dem.
    Kh Lykke

    SvarSlet
  2. Kære Henriette

    Hvor er det ærgerligt at du får udslet af din seng, men jeg tror at du måske har brugt for meget Rodalon, er der ikke noget med at det ikke må bruget i større meængder indendørs, og ikke indåndes, det gør du jo hvis du ligger i sengen.

    Prøv at drysse bagepulver eller natron ud på tallkner, det vil tage den grimme lugt af fugten, det er det som er i lugtfjernere til køleskabe.

    Du skal støvsuge sengen meget grundigt, og sprøjte eddikevand på træet d.v.s lammelerne i bunden, dette renser og fjerner sporer fra mugen.

    du kan også sprøjte eddikevand på sengen EFTER støvsugningen, det vil også fjerne mugen, og lugten, sengen vil have godt af at stå ude i frosten nogle dage.

    Kærlig hilsen

    Jannie fra Valby

    SvarSlet
  3. Jeg ville være meget forsigtig med at købe en brugt seng - det anbefales ikke engang at søskende deler madrasser, så at sove i en seng en fremmed måske har sovet i i mange år virker meget uigennemtænkt. Den er 100% fuld af støvmider - og måske andet. Som Lykke skriver så kig efter en billig seng i Jysk. Eller måske Ikea hvis du kan få den leveret? De har gode billige senge som har fået meget bedre anmeldelser end tilsvarende dyre!

    Og som Jannie er inde på har du måske (i en god intention) brugt alt for meget rodalon. Du kan fint lade sengen stå ude i frostvejret (evt med en pressening over når duggen falder) - frosten hjælper med til at reducere støvmider (fjerner dem ikke helt, men det er bedre end ingenting - og der er ALTID støvmider i senge).

    Mht lugten du tidligere har klaget over fra det tidligere hus - så husk at lufte ud ca 10 min, ad gangen med gennemtræk - og så luk til og sæt varme på. Det er den mest effektive måde at gøre det på. Læs evt mere her: http://allergi.astma-allergi.dk/forebyghosboern/hvordanforebyggerdu/etgodtindeklima

    Pøj pøj med det.

    Hilsen Elisabeth

    SvarSlet
  4. Hvad med at prøve med en allergivenlig topmadras? Og så at få lavet den priktest, så du finder ud af, hvad du evt. er allergisk overfor?

    SvarSlet
  5. Øv øv Henriette...Rodalon er så giftig og kræftfremkaldene...det må du ikke bruge..:-(
    For flere år siden sagde vores den gang dyrlæge (vi har jo altid haft mange dyr) at Rodalon var så farligt og han havde flere tilfælde af både forgiftninger og dødsfald fordi folk vaskede deres gulve i Rodalon.

    Det må du altså ikke bruge!
    Helt forfærdeligt at du ligger og snuser det ind om natten.

    Nu blev jeg da helt bange for dit helbred søde Henriette.

    Knus fra Lisbeth

    SvarSlet
  6. Nejjjj, hold da op! Jeg anede ikke, at Rodalon er kræftfremkaldende. Godt jeg læser med på denne blog - også af den grund - og godt, at du Henriette omgående stopper med at sove i den Rodalonsprøjtede seng!
    Du er da os' uheldig, men jeg håber du hurtigt finder dig en dejlig, billig seng, nyindkøbt efter råd fra de gæve kvinder, der skriver at det er bedst - hvilket jeg bestemt også tror på.
    Endnu bedre, at du definitivt er væk fra din urimelige tidligere husudlejer, nu hvor der åbenbart bliver spredt rygter om din rengøringsformåen.
    Skal du sætte noget i stand i det tidligere hus?
    Kramz Gitchen

    SvarSlet
  7. Jeg frygtede lidt, at din seng kunne virke ubrugelig.
    Du bliver nødt til at rengøre ALT grundigt (også garnsamlingen, den er med garanti også befængt) -
    Se lige på den her side, der er gode råd at finde: http://blog.sbi.dk/skimmel/2011/01/reng%C3%B8ring-af-bohave-efter-et-skimmelsvampeangreb.html

    Det er ikke rimeligt, at du skal stå model til den slags anklager, som din tidligere udlejer slynger om sig med.
    Men jeg tænker at tiden arbejder for dig. Der vil være mennesker der godt ved, at det hus er klamt, og at din fhv. udlejer sviner dig til for at hytte sig selv. Der vil være mennesker, som udmærket kan vurdere dig (og din rengøringsstandard), og som ad den vej vil gennemskue tingenes rette sammenhæng.
    Godt du er ude af den skimmelrede! Godt, du har fundet dukkehuset. Og godt, du ved at et liv på landet er noget du trives godt med!

    SvarSlet
  8. Hej ALLE. Tak for de gode råd. Jeg er nu klar over at Rodalon er NO GO: Heldigvis blev den sprayet udenfor, og IKKE i rå mængder. Udlejer har tilbudt at få den ud herfra, hvis ikke den er til at redde. Har også fået et råd der går på at få varmet huset og sengen godt igennem, at fjerne alt sengetøjet hver dag, så den kan luftes godt ud, lave gennemtræk og støvsuge den. Måske det ikke vil virke en hujende fis, men nu prøver jeg. Her er nemlig ikke udsigt til frost igen, og heller ikke til en længere periode som det nok vil kræve.

    Jeg skal nok lade være med at købe en brugt seng, kan godt se at det vil være totalt dumt, så jeg er mere ude i tanken om en sovesofa med chaiselong. På den måde får jeg nemlig også flere siddepladser i den lille stue. Her skulle jo gerne kunne strikkes i klub inden længe :)

    Kh Henriette

    SvarSlet
  9. Hvis du har mulighed for det er det en rigtig god ide altid at slå dynen til side når du står op så sengen kan lufte mens du åbner vinduet og lufter rigtigt ud. Læg først dynen tilbage på plads midt på eftermiddagen. Det hjælper med til at reducere støvmider - de trives rigtig godt under en natvarm dyne!

    Hilsen Elisabeth - men maaaange års erfaringer med støvallergi. Jeg synes virkelig du skal prioritere et besøg ved din egen læge og få lavet den priktest så du ved hvad du ikke kan tåle! Det vil hjælpe dig så meget - og vurderer han/hun at du skal have antihistaminer som forbyggende medicin kan du jo få det på recept meget billigere end det du har købt i håndkøb!

    SvarSlet