10 juli 2014

Find Holger, eller.. en vandringskat kan ikke holdes inde

 

 

 

 

 

IMG_7149[1]

Allerførst. Når man bliver øremærket begynder man at få egen post hihi.  Jeg er nu Holgers sekretær, og har i dag modtaget en fin pakke på hans vegne for Holger selv, ja HAN er da ude på vandring. Igen.

 

 

 

På Dyrehospitalet blev jeg grundigt informeret om, at kastrerede katte bliver mere hjemmesøgende og at behovet for at gå på vandring bliver knapt så udtalt. Bum bum. Det tror jeg så bare liiige at de glemte at fortælle Holger.

IMG_7133IMG_7135IMG_7136IMG_7137IMG_7138

Trods kraftig træthed brugte han dybest set det meste af dagen på, at forsøge at klemme snuden ud gennem først den lukkede vindue, og sidenhen den lille åbning i vinduet ved siden af. Da det efter mange timers forsøg ikke lykkedes, gleeeeed han ned fra karmen, i stil med en klat smeltet smør, men endte i første omgang i urolig søvn på gulvet.

IMG_7131

IMG_7139IMG_7140

 

Da var det jeg besluttede at han næppe kunne løbe så langt på sine vaklene ben, så jeg satte mig til rette på en skammel i køkkenet for at holde øje med ham. Først udenfor, hvor han lettere klutet forsøgte at tisse ( kattebakken var IKKE ok ), og siden som han smed sig ned i døråbningen. Der lå han så. Og der sad jeg så. Lige indtil jeg skulle tisse. .  ..

IMG_7141IMG_7142

TO minutter var jeg borte, og da jeg kom tilbage var kræet faneme stukket af. Jeg tjekkede både for- og baghave, og det meste af min strækning på Vestergade, men ingen Holger. Sjældent har jeg oplevet så stædigt et dyr og så alligevel, for jeg fik mindelser om både marsvinet Lakrids og kaninen Fister. De to kæledyr var også i besiddelse af en helt egen vilje, og en enestående personlighed af den slags, som kan give en dyremor dårlige nerver og ticks ved øjnene. Katastrofetanker om en dinglende Holger med sløret syn ude på Vestergade, som desværre ofte for tiden lægger asfalt til teens bag rattet på tunede biler, gjorde mig nærmest syg af bekymring. Og jeg overdriver ikke. Så sent som i aftes var der igen en eller anden idiot, som pludseligt gassede op, sprøjtede ned til rundkørslen og tilbage igen i en sådan fart, at vinduerne nærmest klirrede. En ukendt dame gik behørigt helt amok og råbte og skreg eder og forbandelser efter bilen, og alt hvad jeg ku tænke var om Holger var uden for fare.

 

For JO, han kom tilbage nogle timer efter sin forsvinden, men ved halv ni tiden var den gal igen. Huset var så varmt på det tidspunkt, at jeg bare ikke længere ku klare at alle døre og vinduer var lukkede. Det lille vindue i stuen blev lydløst åbnet og persiennen trukket ned. Holger lå i lænestolen og slumrede. Som en lille ræv gjorden han. For da jeg gik i køkkenet efter kaffe, lykkedes det ham guddødemig at klatre ud gennem persiennerne!  Da var det så jeg opgav. Tænkte at det her bare var en håbløst stædig kat, og at denne kat nu heldigvis var så meget mindre bedøvet, at det bare MÅTTE gå.

 

Her til morgen da jeg stod op var han stadigt ikke at se.

 

Jeg åbnede døren, og tændte for kedlen med vand til kaffe. Tussede lidt rundt. Og ganske som i aftes kom han så lige pludselig slentrende ned gennem haven. Laaaangsomt og med goooood tid. Jeg har endnu aldrig set den kat besvære sig med at løbe, og det er så sjovt at betragte hvordan hans poter nærmest klasker tungt mod jorden for hvert skridt. Dab. Dab. Dab. Dab. Han kigger op på mig, snor sig om mine ben, kaster eet blik på madskålen og sætter sig så til at vente. Tror I han vil spise sin mad?   Nej, det vil han så ikke. Siden vi kom hjem fra hospitalet har Hr. Holger KUN villet spise kød. Ikke tørfoder og heller ikke hverken mad fra poser eller de små firkantede bakker med dejligt duftende tilberedt kattemad. Det har ellers hidtil være noget som var virkelig smovs for ham!

 

Nu er det så jeg tænker, at skal jeg nu til at give yderligere udstrakt service til den lille bandit. Såvidt jeg kan læse mig til i uddelte folder, ændres kattens madvaner sig efter en kastration, men deeet vidste jeg så ikke lige, og jeg mener.. Det ved Holger da slet ikke! 

IMG_7144IMG_7145IMG_7146IMG_7147

IMG_7148

Jeg er lidt spændt på, hvordan dagen spænder af nu. Jeg har flere forskellige menuer at tilbyde, og i Holgers helt egen postpakke befinder der sig endnu mere mad fra en fan, som gerne ville forære ham dejlig kattemad  ( som hendes egen lille kat ikke vil ha hihi ).  Jeg skal lige love for at jeg lærer en masse i disse dage. Om katte. Og om mig selv. For jeg er jo selv et kattedyr, født i løvens tegn. Og gad vidst om det er derfor jeg er så tilpas med at sove og spise?  Stædig synes jeg så ikke jeg er, men måske jeg tager fejl. Holger passer ihvertfald mægtigt ind her hos mig, og så må jeg jo bare kigge langt efter ham, imens jeg minder mig selv om, at kastrerede katte ikke gider strejfe….

 

IMG_7132

9 kommentarer:

  1. Han er da godt nok stædig ham Holger :)
    Der går altså lidt tid før kroppen omstiller efter en kastration. Kan forestille mig han er forvirret over det der er sket med ham.
    Blæresten er noget du skal passe på med - jeg har mistet en hund på grund af det - så du skal passe på proteiner, magnesium, calcium og fosfor i foderet. Katte er ret følsomme på det område ligesom visse hunde racer også kan være det. Vigtig er at han drikker så derfor er det våde foder at foretrække - måske noget special foder .
    Ved godt at godt foder er dyrt - jeg har selv 3 hunde og det koster når de skal spise ordentlig.
    God bedring med Holger og mon ikke han falder til ro hen af vejen.

    SvarSlet
  2. Han kunne jo også bare være stopmæt efter alt det du har fodret ham med de seneste dage for at lokke ham. Når han bliver sulten igen spiser han med garanti hvad, der bliver serveret. Husk nu at han har været vant til at klare sig selv og måske har behov for at komme og gå. DU har måske bestemt at han er din nu?

    SvarSlet
  3. Det er også min erfaring, at kattene bare vil foretage sig det, de plejer, selv om de stadig er halvt bedøvede. Jeg har med gru fulgt en kat, der absolut ville fange guldfisk, og ind i mellem faldt i søvn med forkroppen ud over bassinkanten. En anden kat faldt i søvn med hovedet i madskålen. Man er virkelig hunderæd. for at de skal gå langt væk, og der skal ske en ulykke. Derfor holdt jeg også vejret flere gange i din beretning Henriette. Godt han er hjemme og ude af bedøvelsen (narkosen). Det er rigtigt, nu har Holger jo egen adresse - på sine papirer i forbindelse med øremærkning. Vel nok fornemt, at der umiddelbart derefter ankommer post til ham!
    Det var vel nok godt, du fik det ordnet. Det kan være forfærdeligt at være vidne til en hankat, der gang på gang kommer fuldstændig tilredt hjem med svære skader, hvorefter den så snart den, ovrhovdet kan stå på benene, er ude igen. Og den uro og ængstelse, når der der går lange perioder, hvor den ikke er hjemme. Det er mt intryk, at et steriliseret hankat bliver endnu mere sig selv, når kønsdriften ikke længre er der til at forstyrre ham, om jeg så må sige. Kh Mette.

    SvarSlet
  4. Fint med egen sekretær, må jeg sige :-) - og godt pakken allerede er ankommet....

    SvarSlet
  5. Han skal nok få lyst til mad igen..det kan godt gå nogen dage når de har været i narkose..<3

    knus Lisbeth

    SvarSlet
  6. Der er ikke noget så herligt som katte.... de er deres egne :-) Han skal nok bruge et par dage på at finde ud af at han ikke længere har brug for/lyst til fir-benede damer ! Tillykke til Holger som valgte at slå lejr et godt sted ;-)
    Kh
    Susanne i Silkeborg

    SvarSlet
  7. Hvor ER det godt, at du fik ham kastreret! Han kan stadig være sin egen herre, men han har mindre chance for at komme til skade. Nu er det jo ikke længere så nødvendigt at slås med andre for at opnå damernes gunst... Og med øremærkningen ved man, at han holder til et sted... :-)

    SvarSlet
  8. Jeg nyder at følge dig og Holger på Istagram. :-)
    mvh
    Mayer

    SvarSlet
  9. Hva så? Er han kommet hjem?

    SvarSlet