11 november 2011

Cupcake igen

 

 

 

10112011327_resize

Sådan her har Cupcake ligget hos mig i timevis det sidste døgns tid. Med sine store mørke øjne har han kigget op på mig, og holdt øje med hver en bevægelse jeg har gjort. Allerede onsdag aften fik jeg en fornemmelse af at den var gal igen, og det blev bekræftet, da han ikke ville tilbage til “buret”. I går morges lå han hos mig i tæppet igen, og endnu engang vendte han ryggen til og krøb tilbage i tæppet og mine arme, da jeg ville returnere ham til Lakridsen.  I aftes gik det så vidt at han af sig selv, kom hen til mig og lod sig løfte op, DET er bestemt ikke normalt for et raskt marsvin.

 

Med fare for at fremstå som fuldstændigt rablende gal, og også som vægelsindet inkompetent dyreejer, ja så er det altså idag at jeg siger farvel til min lille ven. Og ganske som sidst er han, når jeg har taget den svære beslutning, her til morgen igen glad og har spist som han plejer..  Det gør det meget meget svært at stå ved beslutningen om at lade ham aflive, men jeg er ikke i tvivl. Det lille skind har for mange dårlige dage. Dage hvor han bøvler med maven, og ikke rigtigt er helt på topppen. Det er ikke ok, men når han så igen virker glad, og barnligt fro hopper rundt i den tro at han er en kænguru, ja så er det jeg har tvivlet og bare glædet mig over at ham.

 

Marsvin eller ej, småt eller stort kæledyr, det gør ingen forskel. Alle har de krav på ordentlig livskvalitet, men hvornår er det ikke længere det? At lade dyrelægen kigge på ham, har jeg faktisk ikke råd til, for jeg har været henne for at tale med hende om det. Hun ville ikke udtale sig om noget som helst før hun havde kigget på ham, og det koster 800 kr. Faktum er, at han i de sidste par måneder bare ikke har været som han var engang. Velfungerende og stabil. Jeg kan dårligt huske hvordan det er at have dyr, der bare er hos mig og som intet andet kræver end mad og rent hø. Ikke at jeg har det mindste imod at gøre det ekstra, der kræves for at mine små pelsede venner har det godt i hverdagen, men nu må det have en ende. Det har jeg besluttet fordi jeg ikke kan klare, at se ham trist og skidt tilpas oftere og oftere.

 

Så igen sidder jeg her. Har stortudet hele morgenen. Både fordi han skal ha fred, men også fordi han som den lille drillepind han er, har hoppet glad rundt igen. Det gør det så skidesvært at holde fast i beslutningen. Heldigvis har jeg støtte i Gitte. Hun kommer og henter ham, og sørger for at resten er ude af mine hænder. Og så begraver hun ham i sin store dejlige have, hvor andre søde små er lagt igennem alle de år hun har været marsvinemor. Det er en stor hjælp at hun overtager den tjans.

 

Jeg er vist ikke rigtigt klog. Et sk… lille kræ er det jo bare.  Men det er MIT lille kræ :-((

 

10112011324_resize

Ingen kommentarer:

Send en kommentar