27 august 2013

Der kommer lige eet ekstra nedturs skriv så spring videre, hvis I kun er til blomster og violer i dag

 

 

 

I forlængelse af i gårs skriv ( som jeg håber at finde overskud til at besvare senere ), er der lige et par detaljer mere, som jeg går rundt og tumler med.

 

Den ene ser sådan ud:

Jeg fik foræret en brændestabel i fødselsdagsgave. Glad og overrasket, overvældet og benovet var jeg over det, og det viser sig da også at intet er som det ser ud. Det er nemlig super let at fremstå som den glade giver, der effektivt, handlekraftigt og storsindet slår ud med armene og siger “ få nu bare ringet efter det brænde. Husk at få en pris. Det går ikke at du går og fryser”, når jeg for 1000 gang gentager at JO, det er uholdbart at jeg ikke har råd til varmen, og JA det er noget skidt, men NEJ jeg har altså bare ikke de penge i den mængde…

 

Jeg ved ikke.. måske det er mig, og måske jeg kan skyde skylden på min manglende evne til at se mellem linierne, men noget siger mig at de fleste ville opfatte tingene som jeg har gjort.

 

Trods mine protester blev jeg som sagt overtalt til, at brænde det SKULLE jeg ha.  Aftalen bliver at den handlekraftige og insisterende person, så selv skal sørge for tingene, da jeg jo ikke skal have noget at gøre med det praktiske og betalingen. Der meldes tilbage, at nu er der indgået en aftale om levering. Et par uger går og jeg bliver spurgt om brændet er leveret og næh.. det er det ikke, men bonden er jo også igang med at høste, så det er vel først når den er i hus, at turen kommer til mig tænker jeg. Der følger en række spørgsmål til mig om kvalitet, mængde, tørhedsgrader, og alt muligt andet jeg slet slet ikke har begreb om, og som gør mig helt svimmel af at skulle forholde mig til, og lige der. Lige midt i denne trættende samtale kommer det for en dag, at denne levering af brænde slet ikke er en gave!  Det er meningen, at jeg skal afdrage på en eller anden facon, og det har hele tiden været tanken. Jeg HAR godtnok selv været vildt overvældet som sagt, over denne gavmildhed. HAR tænkt lidt, at det var for godt til at være sandt. Og ja..

 

Jeg føler mig dum, naiv og sindssygt åndssvag, for det har jeg slet ikke gennemskuet. Det er aldrig blevet sagt, og da jeg jo på dansk og mange gange har forklaret, at jeg IKKE har penge til een samlet levering, så har jeg simpelthen ikke kunnet opfange andet end, at det var en foræring. Jeg mener.. hvad andet kan jeg, når jeg på trods at mine egne ord, bliver bedt om at få bestilt det skide brænde?

 

Som sagt.. jeg føler mig dum. Og jeg hader at føle mig dum. Og så bliver jeg sur og vred, men det nytter ikke noget heller, og derfor tuder jeg så istedet. Min hud er ikke tykkere end, at sådan noget får den til at lække.

IMG_6749

 

 

Det andet har jeg sgu glemt hvad var nu da jeg er nået hertil i mit skriv, så skal vi ikke bare sige, at dumme naive Henriette holder for idag?  Jeg tror det.

20 kommentarer:

  1. Hei Henriette
    Nå blir jeg altså litt satt ut på dine vegne. Jeg har ingen problemer med å tro på at du har vært helt klar i din kommunikasjon. Derimot tror jeg at du her har blitt kjørt over av noen som ikke har forstått hvordan det står til rent økonomisk, eller som slett ikke har evner til å sette seg inn i din situasjon.
    Hvor mye penger dreier det seg om? Det ville jo være veldig dumt om du skulle bli lurt med hensyn til hva du skal betale totalt sett.
    Stor klem fra
    Lone

    SvarSlet
  2. Kære Henriette, du kan fyre med de træbriketter, der kan købes i brugsen, Xl byg m.m. Vi er gået over til dem.
    For dig vil det betyde, at du kan købe den over langs, der er tit tilbud på dem, og ingen forpligtigelse til at købe mange. De varmer lige så godt som andet brænde, og nogen gange bedre, for ikke alt træ er der god varme i.
    Du skal aldrig købe brænde i et tårn, for det er dyrt, og disse briketter ( presset savsmuld) har en god brændværdi. Dog skal de opbevares inden døre, de må ikke få vand, så går de i stykker.
    Vores skorstensfejer bruger dem også. Vh Lykke

    SvarSlet
  3. HENRIETTE - kan du SÅ lade være med at "tale" dårligt om dig selv - DU er helt ok som du er, du er en ener MEN du glemmer at passe på dig selv. Få dig en hjælper/ven/veninde der kan tage fat i alle de uoverskuelige ting for dig, så du får dem luget ud af dit liv. (Det kan fx også være en god sagsbehandler på kommunen eller måske en din læge kan sætte dig sammen med)
    Pas nu godt på dig selv, nyd Alle de ting du er så god til og at du tør fortælle om dine genvordigheder.
    VH
    Pi@

    SvarSlet
  4. Kære Henriette.
    Lykke har HELT ret, fyr med briketter. Det gør vi, og så er det en hel sport at finde tilbudende. Du skulle gerne kunne få 6-7 pakker for 100,- kr, køb dem ikke dyrere!
    Mht. brændegaven er det da noget af et tilbud at få tilbudt en gave, man selv skal betale for. Det kan vedkommende da stort set ikke være bekendt!

    Henriette, du er speciel, og du er en ener, på godt og ondt. Hvis man kun vil læse lyserøde eventyrberetninger er det ikke lige din blog, man skal læse.
    Til gengæld synes jeg, du er megasej, at du får sat ord på alt det svære og umulige. Du sætter tingene på spidsen, og tak for det!

    Kærlig hilsen Ellen

    SvarSlet
  5. Hej Henriette

    Ja, du er en ener. Vi er alle enere på hver vores måde, og samtidig så er vi meget ens. Det du oplever, at misforstå/blive taget ved næsen. Det er en følelse vi alle kender, og vi hader den, - allesammen. Det samme med følelsen af at være forladt. Det er en grundmenneskelig følelse som vi alle vil hade når vi oplever den. Jeg skriver ikke dette for at ringeagtige dine oplevede følelser, for det du oplever er det du oplever; men jeg skriver dette for at dele en erfaring med dig. Jeg har øvet mig i at sige how facination/skidt-pyt når jeg oplever noget der gør ondt. Det er nemlig sådan, at vi vælger selv hvordan vi reagerer på det som sker omkring os. Så vi kan vælge at føle skyld og andre trælse følelser; vi kan også vælge at sige til os selv: how facinationg, smile, trække vejret dybt nogle gange og så kikke op og mærke lyset. Hvis du ønsker at blive lidt mere robust, så øv dig i at tænke positivt og optimistisk. Undersøgelser viser, at beder man folk om at skrive deres bekymringer ned. Så viser det sig, at kun ganske få bekymringer bliver til virkelighed (under 1%). så vi kan faktisk bekymre os så meget at vi oplbver os syge..... det var bare det jeg ville sige. Husk: Every cloud has a silver ligning. Solskin ti dig herfra. KH Else

    SvarSlet
    Svar
    1. Vil blot sige, at man med borderline ikke kan blive mere robust ved at tænke positivt. Man er hudløs og uden filter, så alle følelser rammer stærkt (heldigvis også de positive følelser). Det er ikke noget, man kan
      "tænke" væk med positive tanker.

      Slet
  6. Med hensyn til "brændegaven", som slet ikke var en gave alligevel, så kan jeg kun sige til den person: shame on you! Helt ærligt, hvad opnås der ved at tage dig ved næsen her?
    Nå men, du har ikke råd til at tage imod alt det brænde og du har ikke pligt til at tage imod det, hvis du ikke kan betale for det, så du kan roligt afvise leveringen, hvis den skulle komme.
    Det er en god idé med briketter, som de andre foreslår :)
    Og så vil jeg også sige, at du er noget helt særligt - på den gode måde :) og din blog er noget helt særligt, som vi er mange, der stadig nyder at læse og lære af - ved at følge med i dit liv og dine op-og nedture.
    Keep on going Henriette og ligesom Lavendel foreslår med at gøre en ting af gangen og være tilfreds med den, så forsøg at ændre en vane ad gangen også, f.eks. vanen med at 'slå dig selv oven i hovedet', når noget ikke fungerer, som det skal. Vær sød og god mod dig selv, så meget du kan og vær tålmodig med dig selv - ikke mindst. Knus!

    SvarSlet
  7. Søde du- tak nej til gave og køb lidt briketter af gangen !

    SvarSlet
  8. Jamen dog - sikke noget med den træmand/kvinde, som skulle skamme sig noget så grusomt :(. Jeg vil også bare lige sige at de dersens træbriketter af presset træ, eller hvad der nu er i dem, de er de allerbedste - meget bedre ens alskens træ. Vi bruger dem altid og der er næsten altid tilbud på dem :).

    SvarSlet
  9. Søde Henriette
    Man kan sgu´ da ikke sige: her er en gave fra mig til dig, og så bagefter komme og sige at det bare var et lån. Den går sgu ikke.
    Er helt enig med alle andre: du må sige til vedkommende at du simpelthen ikke har råd til at fyre med træ lige pt, så du kan desværre ikke modtage "gaven".
    Og så kom igang med briketter. Vi har brugt dem i mange år, og de er super. Meget nemmere at tænde op - holder varmen meget længere og giver ikke den mængde aske du kender fra træ. Du skal dog huske ikke at putte for mange ad gangen ind. De bliver satans varme og kan faktisk smelte indersiden af din brændeovn (selvfølgelig afhængig af hvad for en slags det er). Har du en almindelig størrelse vil jeg sige max tre ad gangen.
    Morgenhilsner fra Helle

    SvarSlet
  10. Kære Henriette, sikken en åndssvag situation, forstår godt dine tanker om at det burde man jo have regnet ud, tænkt sig til og kunne man fra starten havde stoppet det ved at spørge mere ind på den rigtige måde... Sådan farer det ihvertfald rundt i mit hovede når jeg føler mig overkørt. Det er bare så meget spild af energi at skulle vikle sig ud af det der spind igen bagefter. Nogle mennesker er bare supergode til at tromle selv om man har sagt stop, hvorfor er det lige nødvendigt at få folk til at stoppe og lytte ved selv at råbe og skrige højt, når det ikke er ens sprog.... Da jeg lige først læste dit indlæg tænkte jeg om det nu var meningen at du skulle afdrage med særlige fysiske ydelser :-) for så havde det næsten været en historie (om 10 år...) som man kunne more sig over.... Jeg håber du får en ok dag og bliv endelig ved med at dele med os, synes ikke du skal lade være med at skrive noget bare for at det ikke skal være jammer på bloggen. Vi vælger jo selv hvor vi læser med!

    SvarSlet
  11. Godmorgen ALLE sammen. Jeg har ikke kræfter til at svare hver enkelt, for jeg vil gerne skrive et mere positivt indlæg lige om lidt, MEN.. vedkommende er ikke længere en del af min tilværelse.

    Jeg GIDER ikke ha' mennesker der ikke kan "høre" hvad jeg siger, i mit liv. Der er også andre issues omkring os, som betyder at mit selvværd altid er en smule lavere efter et besøg og DET.. har jeg sgu ikke brug for.

    Jeg vælger at købe ind som jeg nu kan, af briketter og takker for jer i mit fremmede men trofaste bagland. I kender mig ikke personligt, men er alligevel mere bag mig end et menneske som cirkulerer omkring mig fra tid til anden.


    Mange knus og om lidt er jeg tilbage med dejlige billeder fra en diset morgen. Skal bare lige uploade.. ;)

    Henriette

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du handler og smider en sådan person ud af dit liv - du er for god og dejlig til en sådan behandling
      Knus
      Pi@

      Slet
    2. Jeg må bare videre Pia. Har brugt år på at rejse mig og vedkommende har på andre områder været effektiv til at pille mig ned menneskeligt. NU stopper den fest, og jeg kan da tilføje at han blev så fornærmet over at jeg melder pas nu, at han IKKE selv vil rode mig ud af den knibe, så jeg skal nu til at ringe op og forklare og gøre ved, og dødpinligt afmelde bestillingen.

      Jeg gider bare ikke ha mere med ham at gøre, så det gør jeg selvfølgelig. En ven kan vise sig at være mere end belastning end godt er. Det betyder så også at killingerne er ude at billedet. Det er nemlig samme person som de bor hos og som har minus forståelse for, at jeg ikke har råd til at betale for doktorbesøg.

      Knus

      Slet
    3. Henriette ( Kender dig kun fra FB) -
      Jeg kan næsten ikke få mine arme ned for en glæde så stor at du har gjort noget for din situation og at du ser hvordan "gaver" kan være af en god eller dårlig slags.

      Det er dejligt at du kan aflevere disse små søde kræ tilbage til den person for han fortjener ikke din kærlighed til dem og livet eller i det hele taget. DU ER mere værd - Prøv at stå foran dit spejl og sig at du elsker dig "Jeg elsker Dig" til dit spejlbillede og gør det så ofte du kan og husker - tilsidst kan du se dig selv som den lysende og kærlige sjæl du er!
      (jeg skal nok huske at tage armene ned igen ;) )

      Slet
  12. Det kalder jeg fandeme en køn gave :-/. Godt, at du har luget "giveren" ud af dit liv. Er helt enig i det med træbriketterne - vi havde et bålsted på terrassen i Kolding og brugte de briketter. De er også jævnligt på tilbud på tankstationerne, så det er bare at have øjnene med sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke.. IMPOnerende simpelthen. Briketterne kan jeg også bedre overskue. Det var planen fra begyndelsen af, men min såkaldte ven har i månedsvis ikke talt om andet end det jeg ikke kan klare og det jeg ikke vil kunne magte, så jeg endte med virkeligt at tvivle på, om jeg kunne klare en vinter hernede. Det er slut nu, og jeg skal så liiige op på min selvtillidshest igen.

      En putterdowner er ikke godt for noget. Eller for nogen. ;)

      Slet
  13. Selvfølgelig kan du da klare vinteren på Lolland - ikke bare én, men mange. Du bor i noget af den smukkeste natur, vi har, og skulle du sne helt inde, kan du få varer m.v. bragt til døren Jeg ville hade at bo udenfor den 27. plovfure - elsker at have alting indenfor bekvem gå-afstand. Og sådan er vi heldigvis så forskellige. Men selvfølgelig kan du :-)

    SvarSlet
  14. Hvor er det bare godt, Henriette, at du har cuttet forbindelsen med den grimme person nu!
    Ja, vi kender vist alle sammen det at blive nødt til at luge ud i vores venner, selvfølgelig i forhold til dem, som viser sig overhovedet ikke at være venner alligevel.
    Så ja - clean slate - nu kan du få afmeldt den brændebestilling og nu har du ro på til at gå vinteren i møde, briket-parat! ;)

    SvarSlet
  15. Jeg har prøvet nøjagtigt det samme. Ikke i forhold til brænde. Det var en invitation til en veninde i udlandet. Jeg skulle da bare komme, og så skulle hun nok betale opholdet. Det viste sig jo også at være en stor løgn. Som jeg kom til at betale for bagefter.


    Fremadrettet, tager jeg ikke imod den slags el. dvs. at jeg går som basis ud fra, at jeg skal betale ALT selv, indtil jeg står midt i det. Er jeg det mindste i tvivl, så siger jeg nej tak, eller spørger til jeg er sikker på, hvad tingene involverer. Men som hovedregel, lyder ting for godt til at være sandt, er de som regel.

    Heldigvis er jeg sørme da også blevet dejligt overrasket den anden vej. Ellers var det da ikke til at bære :-) Kram til dig og op på hesten igen. Forstår dog ikke helt, hvordan det kan være gået så galt, nu du er flyttet, men sådan er det så.

    Du må købe små portioner så. Hvis du kan låne en trailer og har træk, så kan man ofte købe mindre portioner på tankstationer, men det holder jo heller ikke så længe så.

    SvarSlet